Liczba stron: 164
Cena: 35 zł
Wydawca: Gaming Tech Esports Media SA
Redaktor naczelny: Dawid Bojarski
Zespół redakcyjny: Krzysztof Freudenberger, Jakub Gańko, Grzegorz Karaś, Karol Laska, Hubert Pomykała, Jerzy Poprawa, Barnaba Siegiel
Współpracownicy: Dawid Biel, Sebastian Bochat, bolo, Adam Chabiński, Filip Chrzuszcz, Stanisław Falenta, Rafał Fluderski, Krzysztof Kempski, Paweł Kicman, Bartłomiej Kluska, Tatiana Kowalczyk, Michał Kuszewski, Marcin Kwiecień, Marek Lenc, Tomasz Lubczyński, Tomasz Matusik, Łukasz Morawski, Paweł Musiałowski, Arkadiusz Ogończyk, Joanna Pamięta-Borkowska, Izabela Pogiernicka, Paweł Pustuła, Paweł Raban, Krystian Smoszna, Smuggler, Kuba Stolarz, Michał Szwed, Witold Tłuchowski, Mateusz Witczak

Wstęp
Żyjemy w pewnym paradoksie cenowym. Bo jak inaczej spojrzeć na to, że gry są obecnie z jednej strony – dość tanie, a z drugiej drogie? „Ale jak to?”- możecie zapytać. „Przecież tytuły premierowe kosztują krocie!”. To fakt, tylko czy poza efektem FOMO coś zmusza nas do kupowania ich w dniu debiutu? Czy jest na świecie gracz, który nie posiada swojej „kupki wstydu”? Na dodatek niejedna produkcja w wersji 1.0 średnio nadaje się do bezproblemowej rozgrywki chwilę po wydaniu, a wiele pozycji wychodzi we wczesnym dostępie, czyli można spodziewać się niepełnego produktu (ale tutaj przynajmniej podejmujemy świadomą decyzję).
Duża konkurencja na rynku powoduje, że twórcy i wydawcy dość szybko obniżają ceny w ramach najróżniejszych akcji wyprzedażowych. Do tego dochodzą sklepy cyfrowe – Epic Games Store, GOG czy Humble Store – które walczą o klientów promocjami i „darmówkami”. (Na wszelkiego typu „kluczykownie” spuszczę zasłonę milczenia, ponieważ źródło pochodzenia oferowanych przez nie kodów bywa niejasne). Produkcja kosztująca początkowo 200 zł potrafi po sześciu miesiącach stanieć nawet o połowę. Wystarczy poczekać i nie dać się nakręcić na zakup w okolicach premiery.
Czas na druga stronę medalu. W 2022 roku Steam zaktualizował swoje sugestie dotyczące cen tytułów oferowanych na tej platformie. Ze względu na wojnę w Ukrainie oraz inne czynniki gospodarcze nasza waluta była wtedy słabsza, co znalazło odzwierciedlenie w przeliczniku kwot z euro. Efekt? Polacy trafili do grupy użytkowników płacących za gry najwięcej i ta sytuacja wciąż się utrzymuje, choć złotówka w międzyczasie się umocniła. W większości przypadków drożej niż u nas jest jedynie w Szwajcarii.
Oczywiście mowa o sugestiach – twórca mógł sam określić ceny swojego dzieła w każdej walucie. Problem w tym, że wielu po prostu przyjmowało „cennik Steama” bez większej refleksji. I nie ma się co dziwić ,zwłaszcza mniejszym studiom. Trudno mi oczami wyobraźni zobaczyć zebranie kilkuosobowego zespołu developerów, którzy siedzą, analizują i debatują nad kondycją złotówki, peso argentyńskiego czy forinta. Rzecz jasna Valve zarzekało się, że będzie regularnie aktualizowało przelicznik, ale dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane i nic z tego nie wyszło,
Światełkiem w tunelu stała się inicjatywa oddolna. Akcja podcastu MKwadrat i serwisu Łowcy Gier, którą też wsparliśmy, ma na celu zwrócenie uwagi twórcom i samemu Valve, że coś jest nie tak. Okazuje się, że ma to sens! Pisanie do developerów i informowanie ich o zaistniałej sytuacji doprowadziło do tego, że część z nich obniżyła ceny. Niech przykładem będzie tu Supergiant Games i wydany niedawno we wczesnym dostępie Hades II (wrażenia z ogrywania tego tytułu znajdziecie kilka stron dalej). Kwota, jaką trzeba zapłacić za te produkcję, spadła ze 138,99 zł do 117 zł. Mogę też osobiście pochwalić się dołożeniem drobnej cegiełki do całej akcji – gdy skontaktowałem się z twórcą Little Kitty, Big City, ten szybko zrewidował cenę swojego dzieła. Jak widać, warto próbować! Oczywiście ostatecznym sukcesem będzie reakcja Valve i zaktualizowanie wspomnianego wcześniej cennika. W chwili, kiedy piszę te słowa, licznik gier, które stały się przyjaźniejsze dla polskiego portfela, wynosi już ponad 40. Kropla drąży skałę…
A skoro przy zmianach jesteśmy… Oddaję głos Witoldowi, który chciałby coś Wam przekazać:
Stanie na czele papierowego CD-Action było dla mnie niezwykłym zaszczytem i spełnieniem marzeń. Wiecie jednak, jak to jest z marzeniami – gdy zrealizuje się jedno, zza horyzontu od razu wyłania się kolejne, za którym trudno nie gonić. Na szczęście zostawiam pismo i wydania specjalne w dobrych rękach, bo Paweł nie tylko ma wieloletnie doświadczenie, ale też odznacza się ogromną pasją. Jednocześnie zamiast się żegnać (w końcu moje teksty jeszcze się w CDA pojawią), wolę napisać krótko: dzięki i mam nadzieję, że bawiliście się równie dobrze jak ja.
Milej lektury, dobrej zabawy!
Paweł Kozierkiewicz
Spis treści
003 Wstęp
004 Spis treści
006 Intro
006 Koniec bajki o dobrym Xboksie
008 Gramy
008 Manor Lords – wczesny dostęp
010 No Rest for the Wicked – wczesny dostęp
012 Hades II – wczesny dostęp
014 Final Fantasy VII Rebirth (ps5) (8+)
020 Senua’s Saga: Hellblade II (pc, xsx) (8)
024 Alone in the Dark (pc, ps5, xsx) (6+)
028 Rise of the Ronin (ps5) (6+)
034 WWE 2K24 (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (8)
036 Indika (pc, ps5, xsx) (8+)
038 Stellar Blade (ps5) (8+)
042 Dragon’s Dogma II (pc, ps5, xsx) (8+)
046 Balatro (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (8+)
048 Men of War II (pc) (7)
050 Last Epoch (pc) (7)
052 The Outlast Trails (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (7)
054 Expeditions A Mudrunner Game (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (7+)
056 Inkulinati (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (7)
058 Sand Land (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (7)
062 ZAU: Tales of Kenzera (pc, ps5, xsx, ns) (7)
064 Open Roads (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (5+)
066 Outlast: A New Beginning (pc, ps5, xsx) (6+)
068 Świeże, dobre, niezależne – Botany Manor / Włóczykij: Melodia Doliny Muminków / Inkbound / King of the Bridge / WitchHand / Minami Lane
072 Publicystyka
072 Trendy w grach – Retro Postmodernizm
078 Branża gier – Tak gra Korea – kawiarniani gracze
082 Speedrunning – Graj szybko
086 Felieton – Gryby Al – Moje Gwiezdne Wojny
087 Felieton – Otton – Coś się zmienia, a coś zostaje
088 C&C: Red Alert 3 – Ostatni taki RTS
090 Deus Ex – Epitafium dla Ikara
092 Branża gier – Rewanż na wyjeździe. Chińskie inwestycje w branży gier
096 Historia gier – Miasto jak ze snu. Historia serii City Building
098 Resident Evil 5 – Dwie beretty i palące słońce
102 Onimusha – Demony czekają, samuraju
104 Populous: The Beginning – Bóg z maszyny Pentium II
106 Kolekcjonerstwo – Ze śmietnika do gablotki
108 Historia Game Boya – Wielki mały chłopiec
114 Cyberpunk 2077 – FF:06:B5. Największa tajemnica Cyberpunka 2077
116 Muzeum zabawy – BMX
118 Syphon Filter – Zaginiony w akcji
122 Felieton – Łukasz Morawski – Final Fantasy i lekcja rimejku
124 Gry planszowe – Z ekranu na stół – Devil May Cry: The Bloody Palace / God of War: Gra Karciana / Fallout: The Board Game / Crusader Kings: The Board Game / Small World of Warcraft / This War of Mine: Gra Planszowa / Stardew Valley: The Board Game
128 Dragon Ball – Akira Toriyama. Pożegnanie legendy
132 Koncert The Last of Us – Magiczna noc ze świetlikami
136 Magazyn kulturalny – Ricky Stanicky / Sand Land / X-Men ’97 / Ku pogrzebaniu serc / Big Band Live / The Tortured Poets Department / Fallout / Atlas Sztucznej Inteligencji / Sekret/ Civil War
139 Kadrem i dymkiem – Niewidzialni t. 4 / Cyberpunk 2077 – Blackout / Daredevil znowu w czerni t. 1
140 Technologie
140 Kontrapunkt – Otwarte oprogramowanie – droga do katastrofy?
142 Platforma testowa
144 Megatest – Smartfony w 2024 roku
146 Megatest – Telefony do 1000 zł – Redmi Note 13 4G / Oppo A79 5G / Motorola G54 Power Edition 5G / Realme C67
147 Megatest – Telefony do 2000 zł – Redmi Note 13 Pro Plus 5G / Realme 12 Pro 5G / Oppo Reno 11F 5G
148 Megatest – Telefony do 3000 zł – Samsung Galaxy S24 / Poco F6 Pro / Motorola Edge 50 Pro / Google Pixel 8
149 Megatest – Telefony powyżej 3000 zł – Asus ROG Phone 8 Pro / Samsung Galaxy S24 Ultra / Google Pixel 8 Pro / One Plus 12
150 Genesis Zircon XIII
151 Glorious GMMK Pro / Asus ROG Falchion RX Low Profile
152 Viper Gaming VP4000 Mini 2TB / Xiaomi Pad 6S Pro 12.4
153 SteelSeries Arctics Nova Pro Wireless / Asus ROG Zephyrus G16
154 Action Redaction
160 Szpile