Pixel 05/2020 (59)

Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Bartłomiej Dramczyk, Paweł Gawlikowski, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz

Pixel 05/2020 (59) okładka

Wstęp

DRŻĄCYMI PALCAMI ZDIĄŁEM FOLIĘ.

Wyjąłem płytę, wsadziłem ją do czytnika i wnet uruchomiła się nowa gra mojego ulubionego studia, na którą tak długo czekali wszyscy fani. Grafika i muzyka pierwsza klasa. Podsumowując, polecam tę grę wszystkim miłośnikom gatunku!

Tak się pisało recenzje ćwierć wieku temu, gdy w ogóle zaczęto pisać recenzje, odchodząc od dominujących wcześniej w prasie opisów. Secret Service podczas okresu przejściowego zamieszczał krótką notkę o tym, jak wygląda gra i kto ją wyprodukował, a zaraz po tym leciał sążnisty poradnik, jak należy ukończyć przygodę. Koniecznie gdzieś obok w klepsydrze musiała się znaleźć żywotna informacja, na ilu dyskietkach jest gra – żeby czytelnik wiedział, ile powinien zabrać, udając się na giełdę. Gdy po wejściu ustawy o prawach autorskich z 1994 roku rynek został zalany pudełkowymi edycjami gier, a giełdy się pozwijały, rola recenzji zaczęła być dostrzegana, bo trzeba było wybrać, co móc sobie kupić. Ludzie zaczęli się zastanawiać, rozważać, wybierać, jak wydać pieniądze. Recenzje w niektórych mediach urosły do objętości wypracowań szkolnych, zajmując w najbardziej zdegenerowanych przypadkach po osiem stron na tytuł. Osobiście nigdy nie czytałem podobnych wypracowań, bo potrzebowałem tylko krótkiej podpowiedzi – w co grać.

Często w listach pytacie, po co obecnie publikujemy recenzje. Robimy to po to, by pokazywać, co nowego i interesującego ukazuje się w światku elektronicznej rozrywki. Co miesiąc dostajemy pięć razy więcej gier, niż jesteśmy w stanie pomieścić w magazynie. Często są one na poziomie nie tyle złym, co tragicznym. Powiem więcej – jest ich lwia część. Kryją się pod hasłami „retro shooter”, „classic platformer”, „mobile brawler”, „inspired by arcade legend” i temu podobnych, próbując ukryć swój prymitywizm i jakościową nieadekwatność za parawanem historii. Z biegiem lat coraz bardziej mnie to denerwuje. Te gry dostarczają mi codziennie pracownicy agencji PR i sami twórcy, czasem wręcz naciskający, byśmy zajęli się ich tematami, bo inaczej będą nas bombardować przypomnieniami. A my niestety słabizny nie będziemy recenzować ani nawet o niej wspominać, bo wychodzimy z założenia, że czytelników trzeba informować o interesujących, godnych polecenia rzeczach. Nie znaczy to przecież, że każda recenzowana w Pixelu gra jest świetna, ale każda naszym oczywiście zdaniem – z jakiegoś powodu zasługuje na wspomnienie, a w efekcie może zainteresować czytelników.

Nie ma sensu samo wymienienie tytułu gry z oceną, musi się znaleźć kilka zdań komentarza opisujących wrażenia z kontaktu z produktem. Nasze recenzje nie są i nie będą długie. Ale jestem przekonany, że są potrzebne, bo sam do wielu niesamowitych indyków zachęciłem się dopiero po przeczytaniu recenzji w Pixelu. W tym numerze mamy 20 tytułów, więcej niż ostatnio, ale gdyby nie było wciągających gier, na siłę byśmy ich nie wynajdowali. Piszemy o tym, co porywa naszych redaktorów, i tak pozostanie. Przypominam, że można nas czytać również w wersji cyfrowej. Każdy prenumerator Pixela w druku automatycznie otrzymuje dostęp do wersji PDF, możliwe jest również nabycie pojedynczych wydań. Wszystko można załatwić poprzez nową stronę naszego sklepu: shop.pixel-magazine.com. Za miesiąc spotykamy się 4 czerwca, a potem jeszcze numer lipcowy i przerwa wakacyjna. Nie udajemy, że wszystko jest normalnie, ale też nie zamierzamy zmniejszyć naszej growej aktywności. Do zobaczenia!.

Spis treści

003 Wstęp
004 Spis treści

005 Loading
006 Indykarium – BAFTA Games Awads 2020 / zostanwdomurobgry.pl / Game Developers Coronaference / Przegląd tutoriali, bo coś w tę izolację robić trzeba / Unity / Unreal Engine / Blender
009 Indykarium – Rynek – Myrdallsandur / The Indifferent of an Edible Place / My Friend is a Raven / Red Hot Vengence / What Never Was / Frostrunner / Birdgut / Cheeky Choocks
010 Vive VR Corner – Cosmos Elite / Red Matter / The Walking Dead: Saints & Sinners / Boiling Steel
012 Znikający Pałac Nauki i Kultury

015 Play the Game
016 Final Fantasy VII Remake (ps4) (90)
019 Trials of Mana (pc, ps4, switch) (89)
020 Liberated (pc, switch) (80)
022 Drug Dealer Simulator (pc) (69)
023 Sakura Wars (ps4) (84)
024 Mount & Blade II Bannerlord (pc) (83)
026 Persona 5 Royal (ps4) (89)
027 In Other Waters (pc, mac, switch) (81)
028 My Hero One’s Justice 2 (pc, ps4, xone, switch) (75)
029 One Piece: Pirate Warriors 4 (pc, ps4, xone) (75)
030 Filament (pc) (61)
031 Help Will Come Tomorrow (pc, mac, ps4, xone, switch) (72)
032 Bright Memory (pc, ios, and) (73)
033 Alder’s Blood (pc, switch) (71)
034 The Complex (pc, ps4, xone, switch) (70)
035 Gears Tactics (pc, xone) (82)
036 Predator: Hunting Ground (pc, ps4) (70)
037 Receiver 2 (pc, mac) (68)
038 Last Oasis (pc) (80)
040 XCOM: Chimera Squad (pc) (70)

041 Hall of Fame
042 Wspomnienia z frontów – Company of Heroes
048 Phantasmagoria
054 Muzyka i fabuła dla Sierry – wywiad z Markiem Seibertem
058 Żywot i czasy Wally’ego Weeka – Mikro-gen

065 Secret Level
066 Galia nadal niezwyciężona – Albert Uderzo
068 Świat Młodych – podróż do serca dzieciństwa
076 Big box – Wiedźmin
078 Kosmos – Kosmiczne powroty
080 Sidequest – Keep Your Hands off Eizouken! / Castlevania / Altered Carbon / Tales from the Loop / Star Trek: Picard / Watchmen / Nowy Silent Hill / Loteria / Jim Cutlass / Twardziel / Green Class: Pandemia / Góry Szaleństwa / Minikolekcja komiksów o Obcych / Hellblazer, tom 1 / Coś / Cham z kulą w głowie / Twierdza / The Expanse / Cortex Niergrzeczny
086 KDP #59

087 Credits
088 Filmowa sztuka gier – wywiad z Pete’em Samuelsem, założycielem Supermassive Games
090 Niewielka nadzieja na przeżycie – wywiad z Danem McDonaldem prduction managerem Supermassive Games
092 Until Down & Man of Medan – top 10 scen
097 Felieton – Marcin M. Granat – Granie w czasach zarazy
098 Z potrzeby tworzenia, czyli krótko o Amanita Design
104 Świat Żwirka i Muchomorka – wywiad z Jakubem Dvorskym, założycielem Amanita Design
106 Gry, które grały w filmach – Crystal Castles / Asteroids Deluxe / Gravitar / Galaga / Pole Position / Spy Hunter / WIld Gunman / więcej i więcej…
113 Felieton – Michał R. Wiśniewski – Japońskie obozy kieszonkowe
114 Autofire – Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge / Ubisoft wzpiera GeForce NOW / Animal Crossing: New Horizons / CDP ogłosił upadłość / Smartfon do moddingu obudowy / CyberPunk 2037 / F1 2020 / Star Wars Episode 1: Racer / Crysis Remastered / Wolfenstein: The Board Game / Ghost of Tshushima / Steam Geme Festival: Summer Edition / DualSense, pad do PlayStation 5 / Fotel of Vault-Tec / Gra o Pixel Heaven 2020 / Disco Elysium zgarnia aż trzy statuetki BAFTA! / Danger Scavenger / Commander 85 / Signalis
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Exegi monumentum…
120 Felieton – Aleksy Uchański – Miejsce, w którym zaczynamy się urządzać
122 Felieton – Marcin Borkowski – Zostańwdomuróbgry