Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Łukasz Bernacki, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Bartłomiej Dramczyk, Paweł Gawlikowski, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz

Wstęp
SYN BLAGIERA Z ECTS
Młodsi czytelnicy nie kojarzą w ogóle nazwy European Computer Trade Show. Tymczasem mija ćwierć wieku od czasu, gdy polscy dziennikarze po raz pierwszy masowo ruszyli na targi gier wideo.
W roli pioniera zjawił się tam Martinez. Pojechał na zwiady w 1994 roku, gdy ECTS odbywał się jeszcze w Business Design Centre. Targi miały za sobą kilka edycji, jednak to nie było to. W niewielkiej hali nie mieścili się giganci elektronicznej rozrywki, a że jedynym kreatorem mody pozostawały wciąż targi CES w USA, gdzie gry stanowiły jedynie skrawek całej ekspozycji, nie widać było wielkich perspektyw rozwoju. Mózg Secret Service powrócił więc z Londynu bez wielkich odkryć ani trofeów. Tymczasem W 1994 roku odpaliła się nowa część przemysłu – filmy interaktywne, rodziły się gry czerpiące z dobroci multimediów i coraz śmielej udające Hollywood, a na dodatek do branży zapukało Sony. Czuć było, że w tym kotle zaczyna wrzeć.
Wtedy właśnie ECTS zyskał dwie edycje – wiosenną i jesienną, przy czym z jakichś niepamiętanych przeze mnie powodów liczyła się głównie ta druga. I tak we wrzesśniu 1995 roku spora ekipa Secret Service i ich znajomków wyruszyła na podbój targów, które z BDC przeniosły się właśnie do nowej lokalizacji – Olympia Hall, owianego legendami koncertowego i eventowego koloseum, w którym można było się spodziewać cudów. I te cuda rzeczywiście tam się działy.
Zamieszkaliśmy w pobliżu stacji metra Angel. W jednym pokoju Martinez z Pegazem, w drugim dwaj późniejsi miliarderzy z CD Projektu, w trzecim ja z aspirującym autorem Tajemnicy Statuetki i Teenagenta. Przez kilka dni kręciliśmy się po mieście, aż wreszcie pojechaliśmy na Earl’s Court do Olympi, gdzie czekał inny świat. Jedna hala, a w niej całe miasteczko elektronicznej rozrywki. Targowych korytarzy nie zapełniały tłumy, ponieważ na ECTS wpuszczano tylko akredytowanych dziennikarzy. Można więc było spokojnie sobie krążyć, podziwiając wielkie plakaty reklamujące PlayStation i poszukując gwiazd rodzącej się bonanzy. Na stoisku LucasArtsu spotkałem samego prezesa kombinatu, Randy’ego Komisara, dumnie prezentującego The Dig i wydającego się najpotężniejszą figura w elektronicznej rozrywce. Peter Molyneux w czarnej marynarce przechadzał się z dyskretnym uśmiechem na twarzy. On z całą pewnością uważał się za Ingmara Bergmana tej branży po tym, jak opublikował Syndicate i Magic Carpet, a teraz szykował się do premiery Dungeon Keepera. Z kolei na stoisku Electronic Arts, zespolonego w jedność z Originem, pojawił się wybitny gość z Ameryki, złote dziecko filmów interaktywnych, Chris Roberts. W obowiązkowym krawacie do białej koszuli, otoczony wianuszkiem akolitów, wydawał się niedostępny, z innej bajki. Nie przyszło mi do głowy, żeby odważyć się porozmawiać z którakolwiek z tych gwiazd.
Kręcąc się po górnym piętrze Olympia Hall, szukałem perełek, o których można by napisać w Secret Service, Nagle zobaczyłem komputer z grą Realms of the Haunting, a obok znajomą twarz, zapamiętaną z brytyjskiego PC Formatu. To byt Tony Crowther, jedna z większych legend czasów ośmiobitowych. Podszedłem do niego i odważnie powiedziałem, że ciągle uwielbiam jego Son of Blagger na C64, a facet zrobił wielkie oczy i zaniemówił. Buchneto smrodkiem dziesiątków przepalonych papierosów, gdy w końcu Tony z uśmiechem zapytał: „Kim ty jestes?”. Powiedziałem, że Peter from Poland, a on zaczął wówczas opowiadać, że jestem jedynym na tej okropnej imprezie, który go kojarzy, i że jest strasznie szczęśliwy, że ktoś jeszcze pamięta o ośmiu bitach. Porozmawialiśmy sobie z pięć minut, ani na moment nie siadając do Realms of the Haunting.
Wtedy po raz pierwszy poczułem, że historia gier ma swoją cenę i jest czymś arcyciekawym. Mam teraz wielkie szczęście kontynuować dłubanie w przeszłości w Pixelu. Spotykamy się w numerze wakacyjnym już 2 lipca. Do zobaczenia!
Spis treści
002 Moja ulubiona gra – Anachronox
003 Wstęp
004 Spis treści
005 Loading
006 Indykarium – Odwołani i przesunięci / Usieciowienie / Zjamowani / Filtr antywirusowy w App Store / Podsumowani / Steam Sales Stats / Deomo, prolog, wishlista / Nowe silniki / Wygrani
008 Indykarium – Kick the Virus / Coronavirus Attack / Be Coronavirus / Vaccine / ZWC Apocalypse VR / Mask of the Plague Doctor / The Follower Collectors / No One Lives Under the Lighthouse / Heal / Evolution for Beginners / Killsteel / My Hole is a Mouth of Dirt
010 Vive VR Corner – Google Earth VR / Aircar / Star Wars: Trials on Tatooine
012 Retropixel – The Curse of Rabenstein / Fred’s Journey / Millie & Molly
014 Pixel Kids – Magnus’ Kingdom of Chess / Winding Worlds / Moving Out
016 NieR Replicant ver.1.22474487139… Nier Re[in]carnatic
018 DECYZja
022 20 miesięcy Fallouta 76
025 Play the Game
026 Mafia II Definitive Edition (pc, ps4, xone) (78)
028 Saints Row The Third Remastered (pc, ps4, xone) (80)
030 Street of Rage 4 (pc, ps4, xone, switch) (83)
031 Hatsune Miku: Project Diva Mega Mix (switch) (80)
032 Cloudpunk (pc) (75)
033 Related rozdział 1 (pc) (66)
034 Red Wings: Aces of the Sky (switch) (70)
035 Maneater (pc, ps4, switch) (83)
036 Moving Out (pc, ps4, xone, switch) (76)
037 Deep Rock Galactic (pc, xone) (83)
038 The Procession to Calvary (pc, mac) (83)
039 Population ZERO (pc) (72)
040 Someday You’ll Return (pc, ps4, xone) (70)
041 Deadside (pc) (65)
042 The Strange Story of Brian Fisher – Rozdział 1 (pc) (68)
043 Arboria (pc) (74)
044 Minecraft Dungeons (pc, xone) (83)
046 Adam Is Me (atari xl/xe) (75)
047 Hall of Fame
048 Contra
053 Po małpiej wyspie była macka – wywiad z Dave’em Grossmanem
058 Rick Dangerous
064 Niebezpieczna historia tworzenia gier – wywiad z Simonem Phippsem
067 Secret Level
068 Relax
076 Kosmos – Kosmiczny hotel
078 Sidequest – Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 2045 / Midnight Gospel / Odrodzona / Król tygrysów / Devs / Ozark. Sezon trzeci / Chilling Adventures of Sabrina / Kierunek: Noc / Indyjski włóczęga / Bloodborne, tom 2 / Droga ku wieczności, tom 1 / Betelgeza / PTSD / Harleen / Bractwo magów / Multiwersum / Shangri-la / Cyberpunk 1982-2020 / Emilcin 1978 / Światotwórstwo w fantastyce / Król darknetu / Moja osoba / Śnieżyca / Pathfinder 2 edycja / Marvel Crisis Protocol / Pacific Rim: Extinction / Conquest: The Last Argument of Kings
087 Big box – The Legend of Kyrandia
088 KDP #60
089 Credits
090 Niezobowiązująca wycieczka śladami geometrii, fizyki i zmiennego przecinka
097 Felieton – Marcin M. Granat – Na scenie
098 Tik-tak-ciach. Dzieje Clock Tower
102 Kroniki Czarnego Księżyca
107 Felieton – Michał R. Wiśniewski – Starość Dukaja
108 Piraci z Małpiej Wyspy
114 Autofire – Assassin’s Creed Valhalla / Manchester United pozwał twórców Football Managera / 40 lat Pac-Mana / Zaginione epizody Half-Life / 130 milionów sprzedanych kopii GTA V / The Shore / DualSense: mechanizmy kontrolera / Ghost of Tsushima / Wydawca Owlboya atakuje / Scorn / @Sufferosa zwycięzcą Webby Awards / Bloodborne na PC? / Wiedźmin. Historia fenomenu
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Rozjaśnienie mrocznych zakamarków duszy…
120 Aleksy Uchański – Last man standing
122 Marcin Borkowski – Skąd się biorą wirusy?