Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Łukasz Bernacki, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Bartłomiej Dramczyk, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz

Wstęp
LUBIĘ WRACAĆ TAM, GDZIE BYŁEM
Sytuacja zmusiła nas do odwołania listopadowej daty Pixel Heaven. Staramy się zorganizować nasz event w formie online w grudniu i będziemy bieżąco informować o kolejnych działaniach. W numerze tymczasem małe zmiany – Autofire przeskoczyło do Loadingu, zmieniło nieco formułę i teraz jest poświęcone nowym grom, o których chcieliśmy napisać, ale uznaliśmy, że nie ma sensu dedykować im klasycznej recenzji. Rozrósł się za to Pixel Kids jako miejsce, gdzie chcemy podpowiadać rodzicom na podstawie własnego doświadczenia, jakie tytuły podsuwać maluchom
W październiku miałem okazję więcej pograć i to w produkcje z różnych półek. Przy odświeżonej edycji Mafii spędziłem ładnych dziesięć godzin, nie mogąc się nadziwić, jak bardzo na serio czescy autorzy przedstawili dzieje amerykańskiej camorry z lat trzydziestych. W oryginał grałem trochę w 2002 roku na moim pierwszym laptopie królującej wówczas marki Toshiba, ale rzecz miała spore wymagania sprzętowe i niestety jakość detali bliższa była Alone in the Dark niż najnowszym wówczas produkcjom puszczanym na karcie 3dfx. Podobało mi się, że można jeździć sobie po wielkim mieście, ale fabuła przeszła mi koło nosa. Dopiero teraz mogłem się pozachwycać urokami Lost Heaven, zbudowanego z lekkością przewyższającą Rockstar w Grand Theft Auto V. Do tego ta jazzowa muzyka, komunikaty spikera relacjonującego skok, który wykonałem ledwie kilka godzin temu, a przede wszystkim świat nocnych neonów. Mało która współczesna gra potrafi równie mocno chwycić odbiorcę za jego stare serce. Death Stranding, Shadow of the Tomb Raider, Horizon Zero Dawn – wszystko to męczę od miesięcy i nie mogę skończyć, a Mafię z jej fascynującą historią wchłonąłem w kilka wieczorów.
Skoro o Alone in the Dark mowa, potrzebowałem połapać z niego screeny na potrzeby anglojęzycznej edycji „Wielkiej księgi gier”, a przy okazji przeszedłem go po raz kolejny. Bez żadnych wątpliwości jedna z dziesięciu najważniejszych gier wideo w dziejach, pierwszy interaktywny horror, który był w stanie przestraszyć. Mistrzowskie zagłębianie się w odmęty zła, w tajemnice, jakich zwykły ludzki umysł nie jest w stanie pojąć. Ikoniczna scena ze skrzypiącą podłogą, po której zaczyna niczym lunatyk stąpać konusowaty zombi. Potem drugi z nich obserwuje sytuację zza okna i po chwili wpada do środka, domagając się kilku ciosów karate od gościa w surducie.
Grałem też trochę w Time Commando, ale akurat ono mocno się zestarzało, a sterowanie zapożyczone z Alone in the Dark nie pozwala skutecznie nawiązać walki z szybkimi przeciwnikami. Ten tytuł przypomina mi z kolei o niemiłych czasach, gdy znalazłem się na wylocie w redakcji Secret Service. Redaktor naczelny pisma wiedząc, że znam osobiście jego autora, Freda Raynala, załatwiłem dla redakcji demo Little Big Adventure 2 na coverdisk i bardzo czekam na nową produkcję Adeline Software, dał ją do recenzji koledze Gulashowi, który nie wychodził dotąd poza kopaniny i zręcznościówki w stylu Krusty’ego. Taki sygnał jawnie wskazał, że należy zaczynać szukać swojego miejsca poza obecnymi strukturami. I bardzo dobrze się stało, tak to musiało się zakończyć. Gry wideo to wspomnienia, zarejestrowane chwile łączące świat wirtualny z rzeczywistym. Lubię o nich myśleć w równym stopniu, co w nie grać. Co prawda ogłoszono właśnie przesunięcie premiery Cyberpunka 2077 na 10 grudnia, ale nie oziębia to atmosfery oczekiwania na wkroczenie do Night City. Zamieszczamy cztery materialy związane z tą tematykąa: wywiad z twórcami, artykuł o architekturze w tej grze, tekst o cyberpunkowych gadżetach ze świata rzeczywistego oraz recenzje książki o dziele CD Projekt RED. W kioskach ponownie zobaczymy się 3 grudnia już po dogłębnym przetestowaniu PlayStation 5 i Xboksa X. Do zobaczenia!
Spis treści
005 Wstęp
006 Spis treści
007 Loading
008 Autofire – Genshin Impact / FIFA 21 / Super Mario 35 / 9 Monkeys of Shaolin / Panzer Dragoon Remake / Aquanox Deep Descent / Uncertain Light at the End
012 Indykarium – Indyk Covidovo-imprezowy / Indie Arena Booth Online / Paradise Killer / Whatever Land / Siege Survival / Unity / Pieniądze dla (nie tylko) indyków / Psucie indyczej opinii / Bullets Minute / Sensorium / Darq / The Unfinished Swan / A Pirate Quartermaster / Pro Gymnast / Mother / Server is Down / Deathmatch 404
016 Vive VR Corner – Vox Machinae / Propagation / Sharks of Mars: Prologue / Minimum Mass
018 Retroexpress – Boxymoxy / Alien Girl / Murder Manor / The Pit
020 Pixel Kids – NeMO-Net / Human Resource Machine / Pikimin 3 / Forza Horizon 4
024 Miasto przyszłości – rozmowa z Lucjanem Więckiem i Hiroshim Sakakibarą – Cyberpunk 2077
026 Cyberpunk – architektura
035 Play The Game
036 Ghostrunner (pc, ps4, xone, switch) (85)
038 Baldur’s Gate III (pc) (Early Access) (80)
040 Super Mario 3D All-Stars (switch) (66)
041 Ride 4 (pc, ps4, xone) (84)
042 Star Wars: Squadrons (pc, ps4, xone) (85)
043 Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas (ps4, xone) (80)
044 Partisans 1941 (pc) (72)
045 Medieval Dynasty (pc) (85)
046 This is the Zodiac Speaking (pc, ps4, xone, switch) (55)
047 Werwolf: The Apocalypse – Heart of the Forest (pc) (75)
048 Port Royale 4 (pc, ps4) (64)
049 Unfinished Swan (pc, ps4, ps3, vita, ios) (85)
050 Watch Dogs Legion (pc, ps4, xone) (81)
052 Remothered: Broken Porcelain (pc, ps4, xone, switch) (50)
053 Amnesia: Rebirth (pc, ps4) (82)
054 Serious Sam 4 (pc) (62)
055 The Signifier (pc, mac, ps4, xone) (78)
056 Lesiure Suit Larry – Wet Dreams Dry Twice (pc, mac) (80)
057 Hall of Fame
058 Najlepsza gra na świecie – Vampire: The Mascarade – Bloodlines
064 Stąd do ciemności – rozmowa z Frederickiem Raynalem
068 Film, którego nie było – Star Wars Shadows Empire
074 Descent
079 Secret Level
080 Dodajmy do tego dziurę na monety! Computer Space, czyli skąd się wzięły gry wideo
086 Cyberpunk jednak 2020
091 Big box – Man Hunter
092 Kosmiczne kosmetyki
094 SideQuest – BRA: Brand New Animal / Challenger: Ostatni lot / Star Trek: Discovery / DES / Dzień trzeci / Ratched / Może pora z tym skończyć / Rebeka / Enola Holmes / Trasa promocyjna / Uniwersum DC według Mike’a Mignoli / Trzeci testament, tom 2 / Conan. Powrót do Cymerii. Tom 3 / Hellblazer tom 3 / Omega Men / Perramus / Cyberpunk 2077 / Jowisz-8 / Komiks dla Pixela / Gaz do dechy / Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989-1993 / The Games That Weren’t / Być maszyną / Bitwa warszawska
102 KDP #64
103 Credits
104 Goście z cyfrowych światów
111 Felieton – Marcin M. Granat – W obronie przemocy
112 Podbój kosmosu w Elite Dangerous
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Wirtualnych wspomnień czas…
120 Felieton – Aleksy Uchański – Jaki ten internet jest stary!
122 Felieton – Marcin Borkowski – Lewackie refleksje nad crunchem u redów