Szósty numer Retro w sprzedaży

Od dziś w kioskach możecie znaleźć szósty numer magazynu „Retro”. O ile znajdziecie, bo sam poprzednie wydanie szukałem dość długo i w końcu musiałem zamówić przez internet. Z aktualnym numerem od razu tak zrobiłem… i jak się okazało, magazyn został wysłany już w piątek, a wczoraj wyciągnąłem go z paczkomatu.

W każdym razie, spuśćmy zasłonę milczenia na dostępność w kioskach i przejdźmy do tego, co najważniejsze, czyli zawartości. Na 116 stronach znajdziemy:

Publicystyka

  • Kalendarium i newsy retro
  • Polskie gry 2023 – Aleksy Uchański podsumowuje zeszły rok
  • W co warto zagrać? – nowe gry retro poleca Smuggler
  • Krótka historia Mortal Kombat – Maciej Bachorski przybliża historię pierwszego Mortala i kontrowersje, jakie wzbudzała ta bijatyka
  • Wysokie loty Microsoft Flight Simulator – od początków (starszych niż myślicie!) po współczesność
  • Nieoczekiwane korzyści z bycia dziadersem – felieton Bartłomieja Nagórskiego
  • Game over, man! – dokończenie tekstu Smugglera o wielkim kryzysie branży gier wideo w 1983 roku
  • Krótko o ekranach ładowania – Bartłomiej Nagórski przypomina, jak gry próbowały umilić graczom długi czas oczekiwania na załadowanie się
  • GTA. Serce Ameryki – DaeL analizuje słynny cykl gier, twierdząc, że jest to satyra na rozmaite amerykańskie fobie i mity, z „od zera do milionera” na czele
  • Cyfrowa subkultura – Bartosz Dramczyk wprowadzi was w tajniki tzw. sceny komputerowej lub jeśli wolicie – demosceny.
  • Gambler. Miesięcznik elektronicznych szulerów – o jego historii opowiada Marek Czajor, twórca portalu „Zapach papieru” poświęconego polskim pismom komputerowym
  • Ucz się z Lucasem – czyli o wzlocie i upadku studia Lucas Learning
  • PS2: simply the best – o tym, jak powstała i podbiła świat konsola PlayStation 2, opowiada Smuggler
  • Prawie jak na CRT – DaeL pokaże wam, jak uzyskać na monitorach LCD obraz zbliżony do tego, który pamiętacie z czasów kineskopów
  • Amstrad CPC – laurkę z okazji 40. urodzin tego całkiem popularnego w Polsce ośmiobitowca napisał Bartłomiej Kluska

Replay

  • Full Spectrum Warrior
  • Halo: Combat Evolved
  • Walker
  • Spy vs. Spy
  • Max Payne
  • Red Faction
  • Star Wars: Yoda Stories
  • Heart of Darkness
  • Deus Ex: Bunt ludzkości
  • Blade Runner
  • Kick Master
  • RoboCop 2
  • Shogo: Mobile Armor Division
  • Oni
  • Knights and Merchants
  • The Punisher
  • Sensible Soccer
  • Sensible World of Soccer
  • Bionic Commando (1989)
  • Bionic Commando (2006)

Varia(cje)

  • Szachista – XVIII-wieczny… robot grający w szachy, czyli ciekawostka z przeszłości autorstwa Marcina Skwarka
  • Terminator w popkulturze – Maciej Bachorski opowiada o narodzinach Terminatora, a także o filmach oraz grach (i nie tylko) z nim w roli głównej
  • RoboCop – przegląd filmów z tym niezłomnym gliniarzem
  • Ghost in the Shell – dwa artykuły poświęcone tej mandze: w pierwszym przypominamy gry na jej motywach, a w drugim porównujemy ją z filmową adaptacją
  • Filmy z robotami i cyborgami – „Nemezis”, „Cyborg”, „Hardware” i „Transformers” (z 1986 roku, w wersji anime!)
  • Ściśle tajny wywiad – Mac Abra, wieloletni naczelny CDA, rozmawia z Marcinem „Borkiem” Borkowskim, wieloletnim naczelnym Top Secretu
  • Retro fantastyka – po jakie antologie zawierające klasyczną SF warto sięgnąć?
  • Re(tro)Akcje – listy od czytelników; no dobra, JEDEN list, ale za to długi i dość kontrowersyjny
Retro 6 - okładka