CD-Action 02/2024 (339)

Liczba stron: 164
Cena: 35 zł
Wydawca: Gaming Tech Esports Media SA
Redaktor naczelny: Dawid Bojarski
Redaktor naczelny czasopisma: Witold Tłuchowski
Zespół redakcyjny: Krzysztof Freudenberger, Jakub Gańko, Grzegorz Karaś, Karol Laska, Hubert Pomykała, Jerzy Poprawa, Barnaba Siegel
Współpracownicy: Dawid Biel, Sebastian Bochat, Adam Chabiński, Filip Chrzuszcz, Stanisław Falenta, Rafał Fluderski, Krzysztof Kempski, Marcin Kępski, Paweł Kicman, Bartłomiej Kluska, Tatiana Kowalczyk, Dawid Kozłowski, Michał Kuszewski, Marcin Kwiecień, Marek Lenc, Tomasz Lubczyński, Tomasz Matusiak, Łukasz Morawski, Paweł Musiałowski, Arkadiusz Ogończyk, Joanna Pamięta-Borkowska, Izabela Pogiernicka, Paweł Pustuła, Paweł Raban, Smuggler, Kuba Stolarz, Michał Szwed, Karol Wilczek, Mateusz Witczak

CD-Action 02/2024 (339) okładka

Wstęp

Lepiej już było… i będzie

W ostatnich miesiącach nie cichną doniesienia o kolejnych zwolnieniach w świecie gier wideo. W chwili, gdy piszę te słowa, głośno jest o 900 osobach, które musiały opuścić PlayStation, w tym ludziach z najważniejszych studiów spółki: Insomniac Games, Naughty Dog czy Guerrilla Games. Tylko w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2024 w podobne sytuacji znalazło się blisko osiem tysięcy branżowców. (Dla porównania: w rekordowym pod tym względem zeszłym roku łącznie pracę straciło ich ok, 10 500). Nikt nie ma też złudzeń, że na tej liczbie się nie skończy, bo zwalniają wszyscy i wszędzie, również w Polsce. I choć można te wydarzenia tłumaczyć korektą pandemicznego boomu, kiedy to firmy zatrudniały na potęgę morale developerów raczej to nie poprawia.

Jednocześnie o swego rodzaju kryzysie można mówić w przypadku nastrojów samych odbiorców. Oczywiście wśród graczy jak w każdej innej grupie społecznej – nigdy nie brakowało głosów niezadowolenia, złorzeczenia na politykę wydawców czy obwiniania twórców o mniej lub bardziej wydumaną niekompetencję. Bez kompleksowych badań nie sposób stwierdzić, czy rzeczywiście doszło do jakiejś zmiany, jednak na podstawie komentarzy w sieci lub nawet rozmów ze znajomymi (również w CD-Action) odnoszę wrażenie, że coraz mniej ufamy branży. Symboliczną(*) cezurę stanowi tu premiera Cyberpunka 2077, który – jakkolwiek dobry by był – gorzko rozczarował podejściem studia do starszych konsol, a także niespełnionymi obietnicami. W polaczeniu z kolejnymi doniesieniami o rożnych patologiach gamedevu, postępującą „battlepassyzacją” zabawy czy wzrostem cen gier doprowadziło to do szerzących się wśród graczy pesymizmu i sceptycyzmu. Parafrazując gramy, ale się nie cieszymy.

Niewątpliwie bez odpowiednich danych jesteśmy skazani jedynie na przeczucia, więc może wspomniany pesymizm wcale nie dominuje. Nie znaczy to, że nie ma ku niemu żadnych podstaw. W numerze recenzujemy tytuły, które w momencie zapowiedzi zrobiły niemałą furorę i wzbudziły gigantyczne nadzieje. Mimo wsparcia ogromnych wydawców i wielu, wielu, wielu lat spędzonych w produkcji (a także potężnych marek czy doświadczonych studiów za nimi stojących) okazały się – delikatnie mówiąc – nie tak dobre, jak obiecywano. A co chyba najgorsze, graczy w ogóle to nie zaskoczyło, ponieważ już od dawna przeczuwali (czy to na podstawie zamkniętych beta-testów, czy publikowanych gameplayów), że z tej mąki chleba nie będzie.

Jak więc, ktoś zapyta, pokładać zaufanie w branży, w której kluczowi rozgrywający mimo wyraźnych i wyjątkowo wczesnych sygnałów ostrzegawczych wciąż dopuszczają do premiery gry skazane na porażkę(**)?

Jest też jednak druga strona medalu. Nawet jeśli pogrążymy się w ponurych rozważaniach na temat stanu branży, nie da się zaprzeczyć, że… po prostu mamy w co grać. O pełnym hitów zeszłym roku nie muszę wspominać, ale w ciągu tylko dwóch miesięcy 2024 wyszło zbyt wiele wartych uwagi tytułów, by móc znaleźć na nie czas bez brania dłuższego urlopu. Z kolei w opozycji do kolejnych informacji o zwolnieniach stoją wieści o zakładanych związkach zawodowych (o polskiej inicjatywie w tej dziedzinie przeczytacie w tym numerze), które nawet jeśli nie są panaceum na wszystkie bolączki produkcji gier wideo, to mogą okazać się impulsem do zmian w dobrym kierunku.

Przyszło nam żyć w ciekawych czasach, nie ma co ukrywać. Branży, w jakikolwiek kryzys by wpadła, nie czeka jednak zagłada – zbyt wiele osób stawia gry na równi z książkami, muzyką czy filmami. A jeżeli zawsze znajdą się ludzie, którzy chcą grać, nigdy nie zabraknie tych, którzy będą chcieli zapewnić im taką możliwość.

 Milej lektury, dobrej zabawy!
Witold Tłuchowski

Spis treści

003 Wstęp
004 Spis treści

008 Gramy
008 Palworld – wczesny dostęp
010 Skull and Bones (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (4)
014 Tekken 8 (pc, ps5, xsx) (9)
018 Sovereign Syndicate (pc) (7)
020 Like a Dragon Infinite Wealth (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (9)
024 Super Mario RPG (ns) (8)
026 Avatar Frontiers of Pandora (pc, ps5, xsx) (6)
030 Persona 3 Reload (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (8)
032 Prince of Persia: The Lost Crown (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (9)
036 The Finals (pc, ps5, xsx) (7+)
038 Suicide Squad: Kill the justice League (pc, ps5, xsx) (5+)
042 The Thaumaturge (pc, ps5, xsx) (8)
044 Against the Storm (pc) (8+)
047 Mario vs Donkey Kong (ns) (7)
048 Helldivers II (pc, ps5) (9)
050 Pacific Drive (pc, ps5) (8)
052 Stargate Timekeepers (pc) (7)
054 The Inquisitor (pc, ps5, xsx) (6)
056 Banishers: Ghosts of New Eden (pc, ps5, xsx) (7)
058 Tomb Raider I II III Remastered (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (6+)
060 Steam World Build (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (8)
062 Silent Hill: The Short Message (ps5) (7)
064 Świeże, dobre, niezależne – Home Safety Hotline / Searching for Rest / Makoto Wakaido’s Case Files Trilogy Deluxe / Roots of Yggdrasil / Cobolt Core

068 Publicystyka
068 Wywiad – Zmierzymy się z Wiedźminem. Rozmowa ze studiem Mighty Koi
070 Wywiad – Starość też radość
075 Felieton – Łukasz Morawski – Tylko emocji brak…
076 Unity – Krajobraz po burzy
080 Związki zawodowe – Solidarność w pikselach
084 Felieton – Mateusz Witczak – Zwolnijcie, bo zwolnicie
085 Felieton – Patryk Wypchło – Kolosy na glinianych nogach
086 Far Cry – Od rewolucji do bylejakości
090 Historia gier – No payne, no gain. Jak powstał Max Payne
094 Gry wiecznie żywe – American McGee’s Alice
095 Alice: Madness Returns
096 Niesłusznie zapomniane – Evil Twin: Kroniki Cypriena
097 Felieton – Eugeniusz Siekiera – Kalejdoskop wspomnień
098 Mody do gier – Gdy gracze biorą sprawy w swoje ręce – Heroes III: Horn of the Abyss / Portal: Revolution / Blade of Agony / Chronicles of the Second War: Tides of Darkenss
100 Branża gier – Kultowe studio – Silver Sisterhood
102 Historia gier – Technos Japan. Złoty medal ośmiobitowej komedii
104 Historia gier – W grach szaleństwa. Narodziny survival horroru
108 Silent Hill – Rytuał milczącego wzgórza. O związkach Silent Hilla z alchemią
112 Felieton – rajmund – Pokolenie SH2
113 Felieton – Gruby Al – Nie żyje DCEU, niech żyje DCEU!
114 Musical w grach – Musical interaktywny. Nowe szaty gatunku
118 Cykl Yakuza – Oswoić Yakuzę czy tam Like a Dragon
120 Inne gry z Mario – Mario po godzinach
126 Kolekcjonerstwo – Zbieranie gier. Ekscentryczne hobby czy dobra inwestycja?
128 Muzeum zabawy – Historyjki z gum
130 Gry planszowe – Przygodę z planszówkami czas zacząć!
136 Komiksy – Suicide Squad po polsku
138 Magazyn kulturalny – Iluminacje / Przesilenie zimowe / Reacher / Sad & Beautiful / Ugh! / Rebirth – Greatest hits / Biedne istoty / Echo / La Chimera / Scott Pilgrim zaskakuje
141 Kadrem i dymkiem – Batman. Ziemia niczyja. Kataklizm. T. 1 / Kaczogród: Dotyk Midasa i inne historie z lat 1961-1962 / Tytusopedia

142 Technologie
142 Kontrapunkt – Apple Vision Pro. Rzeczywistość mieszana na wyciągnięcie ręki?
144 Xbox przegrał? O najnowszej odsłonie wojen konsolowych
148 Odświeżone karty graficzne Nvidii – Asus GeForce RTX 4070 Super Dual / Zotac Gaming GeForce 4070 Ti Super Trinity / Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti Super Eagle OC / Asus ROG Strix GeForce RTX 4080 Super OC Edition
152 Turtle Beach Stealth Ultra / Xiaomi Redmi Note 13 Pro+
153 Logitech G Astro A50 X / SteelSeries Alias

154 Action Redaction
160 Szpile