CD-Action 04/2023 (337)

Liczba stron: 164
Cena: 34,50 zł
Wydawca: Gaming Tech Esports Media SA
Redaktor naczelny: Dawid Bojarski
Redaktor naczelny czasopisma: Witold Tłuchowski
Zespół redakcyjny: Krzysztof Freudenberger, Jakub Gańko, Grzegorz Karaś, Jerzy Poprawa, Barnaba Siegel
Współpracownicy: Dawid Biel, Sebastian Bochat, Adam Chabiński, Stanisław Falenta, Rafał Fluderski, Maciej Jakubowski, Krzysztof Kempski, Marcin Kępski, Paweł Kicman, Bartłomiej Kluska, Tatiana Kowalczyk, Dawid Kozłowski, Michał Kuszewski, Marcin Kwiecień, Marek Lenc, Tomasz Lubczyński, Łukasz Morawski, Paweł Musiałowski, Arkadiusz Ogończyk, Joanna Pamięta-Borkowska, Izabela Pogiernicka, Hubert Pomykała, Paweł Pustuła, Paweł Raban, Marcin Serkies, Jacek Smoliński, Smuggler, Kuba Stolarz, Michał Szwed, Karol Wilczek, Mateusz Witczak, Patryk Żelazny

CD-Action 04/2023 (337) okładka

Wstęp

Ile trzeba się nagrać, by móc w końcu zagrać

Przy okazji debiutów kolejnych Final Fantasy nieustannie wraca żart z najdłuższą brodą w całej branży: Czy jeśli nie grałem we wcześniejsze części, zrozumiem, o co chodzi w fabule(*)? Jako gracze wszyscy pewnie stanęliśmy kiedyś przed podobnym dylematem: nowa odsłona jakiegoś cyklu okazuje się wielkim hitem i po prostu żal jej nie wypróbować. Niestety nie mieliśmy styczności z poprzednimi tytułami, więc możemy albo pogodzić się z tym, że podczas zabawy sporo nam umknie, albo zagryźć zęby i nadrabiać nierzadko kilka produkcji.

W branży, której sequeloza towarzyszy właściwie od samych początków, takie przypadki są jak najbardziej normalne. Jeżeli trzeci Wiedźmin sprzedał się w ponad 50 mln kopii, a cała seria łącznie w 75 mln, to trudno nie zauważyć, że zdecydowana większość odbiorców „trójki” zaczynała swoją przygodę z cyfrowym Geraltem właśnie od tej odsłony (i często na niej kończyła). Developerzy są doskonale świadomi podobnych przypadków, dlatego (przeważnie) czynią wszystko, by kolejna produkcja nie pozostawiała potencjalnego fana z poczuciem zagubienia, nadawała się idealnie na pierwszy kontakt z cyklem. Stąd nie tylko streszczenia najważniejszych wydarzeń, ale też sama konstrukcja fabuł, które choć mogą stanowić część większej całości, muszą jednocześnie pełnić funkcję samodzielnej historii. Czysto teoretycznie gracz będzie się dobrze bawił niezależnie od stażu z serią.

Inaczej sprawa ma się z recenzentami (i ludźmi zlecającymi im owe recenzje). W przypadku takiego Final Fantasy XVII przypomnijmy, fabularnie niepowiązanego w nawet najmniejszym stopniu z wcześniejszymi częściami – wymaga się jednak znajomości toposów serii, możliwości porównania zmian w rozgrywce względem poprzedniej odsłony (lub nawet kilku) itp. itd. A przecież wypadałoby jeszcze umieć powiedzieć, jak gra radzi sobie na tle gatunkowej konkurencji! Z kolei przy okazji Starfielda można by słusznie zauważyć, że doświadczenie w produkcjach Bethesdy to jedno, ale z racji kosmicznych realiów na rzeczy byłaby też znajomość innych tytułów z podobnym settingiem.

To jednak wciąż w miarę proste przypadki. Gdy weźmiemy takie Baldur’s Gate III, sprawy tylko się skomplikują. Nie wystarczy znać jedynkę i „dwójkę”, bo przecież za produkcję odpowiada Larian – do listy trzeba dopisać więc co najmniej Divinity: Original Sin II. W idealnym świecie recenzentowi przydałaby się też wiedza na temat zarówno klasyki gatunku, jak i jego współczesnych przedstawicieli, a do tego odpowiednie rozeznanie w Dungeons & Dragons, którym trzeci Baldur stoi. Cóż, dobrze, że CD-Action ma to szczęście i żyje w idealnym świecie.

Zdarzają się też inne sytuacje, gdy warto się zastanowić, do kogo właściwie kierujemy recenzję. Armored Core, choć towarzyszy nam od ponad ćwierć wieku, nigdy nie można było zaliczyć do głównego nurtu a dodajmy, że poprzednia część ukazała się dobrą dekadę temu. W tym jednak czasie FromSoftware za sprawą Soulsów pochodnych stało się jednym z ważniejszych i bardziej rozpoznawalnych studiów całej branży. Kiedy więc zapowiedziano, szóstkę* z góry było wiadomo, że okaże się ona najpopularniejszą odsłoną w historii – choć z pewnością sama gra z racji swojej odmienności względem np. Elden Ringa stanowiła dla części nowszych fanów firmy spore zaskoczenie (a innych po prostu rozczarowała). Tu więc perspektywa długoletniego miłośnika serii mogłaby się znacząco różnić od wrażeń większości odbiorców.

Nie zaskoczę was, mówiąc, że prawdopodobnie nie istnieje a przynajmniej my go nie znamy – idealne rozwiązanie, które zadowoliłoby wszystkich. Robimy jednak, co możemy, by ukazać różne spojrzenia na poszczególne gry – stąd recenzje wielu produkcji znajdziecie i w piśmie, i na cdaction.pl, i na naszym kanale youtubeowym. I nie ukrywam, ten wywód miał też na celu pokazanie, jak wiele gorących tytułów udało nam się zmieścić w tym numerze. Oby więcej takich sezonów ogórkowych!

Milej lektury, dobrej zabawy!
Witold Tłuchowski

Spis treści

003 Wstęp
004 Spis treści

006 Intro
006 CD-Action Expo
010 Gamescom. Witamy w Kolonii
016 Sylwetki redaktorów – Hubert Pomykała – Huwer

018 Gramy
018 Baldur’s Gate III (pc, ps5, xsx) (9+)
024 Cyberpunk 2077: Widmo Wolności (pc, ps5, xsx) (8)
028 Starfield (pc, xsx) (6+)
032 Oxenfree II: Lost Signals (pc, sp5, ps4, ns, and, ios) (8+)
034 Armored Core VI: Fires of Rubicon (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (7+)
038 Blasphemous II (pc, ps5, xsx, ns) (8)
040 Jagged Alliance 3 (pc, ps5, ps4, xsx, xone (8)
042 Atlas Fallen (pc, ps5, xsx) (5)
044 Pikmin 4 (ns) (9)
046 Exoprimal (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (6+)
048 Dave The Diver (pc) (9)
050 Layers of Fear (pc, sp5, xsx) (4)
052 Remnant II (pc, ps5, xsx) (8+)
054 Aliens Dark Descent (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (8)
056 Park Beyond (pc, ps5, xsx) (7)
058 Trepang 2 (pc) (8+)
060 Shadow Gambit: The Cursed Crew (pc, ps5, xsx) (8+)
062 Final Fantasy XVI (ps5) (8)
066 Immortals of Aveum (pc, ps5, xsx) (6)
070 Świeże, dobre, niezależne – Killer Frequency / Viewfinder / Stray Gods: The Roleplaying Musical / Thronefall / Crime O’Clock / The Cosmic Wheel Sisterhood / Book of Hours

076 Publicystyka
076 Uzależnienie od gier – Kiedy gry wchodzą za mocno
080 Star Wars: KOTOR – Campbell kontra Nietzsche
084 Branża gier – Tak grają Chiny. Mimo wszystko
088 PEGI – Niemoc i bezsens. PEGI krytycznym okiem
092 Historia konsol – Dreamcast. Koniec marzeń Segi
098 Wartość porażek – nauczmy się przegrywać
102 Metal Gear Solid – O chłopach, co walczyli z mechami
106 Muzeum zabawy – Furby
108 Gry wiecznie żywe – Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy
110 Niesłusznie zapomniane – Sacrifice
112 Broń w grach – Łuk, broń naciągana
118 Rayman Legends – Jak Ubisoft udoskonalił Raymana… i go porzucił
120 Felieton – rajmund – Pochodna amoniaku i Buty Odskoku
122 Trudność gier – Za łatwe? Za trudne?
124 Six Days in Fallujah – Nastał dzień siódmy
126 Relacja – Lepiej bez Hollywood? San Diego Comic-Con 2023
128 Najsłynniejszy haker – Koniec lotu Kondora. Historia Kevina Mitnicka
132 Felieton – Bartłomiej Kluska – Pan Samochodzik i gra wideo?
134 Power Rangers – Go Go Trzydziestolatkowie!
138 Magazyn kulturalny – Oppenheimer / Barbie / B&B Warsaw / Wiedźmin. Sezon 3 / Tajna Inwazja / Petrodragonic Apocalypse / Prawda. Krótka historia wciskania kitu / Dziedzictwo Usherów / Nibylandia. Tu żyją potwory! / Cyberpunk 2077: Bez przypadku / Mów do mnie!
141 kadrem i dymkiem – Moon Knight / Empireum / Star Wars. Mandalorianin

144 Technologia
144 Kontrapunkt – Europa Amerykanom okoniem staje
146 Megatest – karty najnowszej generacji AMD i Nvidia
152 Sony WF-1000XM5 / Cooler Master MasterLiquid 360L Core ARGB White
153 Logitech G502 X Plus / Turtle Beach VelocityOne Flightstick

154 Action Redaction
160 Szpile