Liczba stron: 164
Cena: 35 zł
Wydawca: Gaming Tech Esports Media SA
Redaktor naczelny: Daniel Bartosik
Zespół redakcyjny: Dawid Bojarski, Krzysztof Freudenberger, Jakub Gańko, Grzegorz Karaś, Karol Laska, Hubert Pomykała, Jerzy Poprawa, Barnaba Siegiel
Współpracownicy: Dawid Biel, Sebastian Bochat, bolo, Adam Chabiński, Filip Chrzuszcz, Stanisław Falenta, Rafał Fluderski, Krzysztof Kempski, Paweł Kicman, Bartłomiej Kluska, Tatiana Kowalczyk, Michał Kuszewski, Marcin Kwiecień, Marek Lenc, Tomasz Lubczyński, Tomasz Matusik, Łukasz Morawski, Paweł Musiałowski, Arkadiusz Ogończyk, Joanna Pamięta-Borkowska, Izabela Pogiernicka, Paweł Pustuła, Paweł Raban, Krystian Smoszna, Smuggler, Kuba Stolarz, Michał Szwed, Witold Tłuchowski, Mateusz Witczak

Wstęp
Twój głos ma znaczenie!
Przyzwyczailiśmy się do tego, że cyfrowe gry nie są tak naprawdę nasze. Oswoiliśmy się z myślą, że po kilku latach wyłącza się serwery sieciówek. Nie przeszkadza nam już (tak bardzo) fakt, że część zawartości wycina się w trakcie produkcji, a następnie sprzedaje jako DLC. Można zaryzykować stwierdzenie, że wydawcy nas wytresowali. I że cały czas sprawdzają, gdzie jest nasza granica bólu.
Ubisoft 31 marca 2024 roku uśmiercił swoją ścigakę The Crew. Każdy posiadacz tego tytułu bezpowrotnie utracił dostęp nie tyle do rozgrywki sieciowej, ale też do kampanii przeznaczonej dla pojedynczego gracza. Kto korporacji zabroni? Na tym etapie nikt, lecz to wydarzenie mogło być kroplą, która przelała czarę goryczy. Ross Scott prowadzący na YouTubie kanał Accursed Farms postanowił działać. Wystartował z akcją Stop Killing Games w celu zwrócenia uwagi decydentów Unii Europejskiej na ten problem i doprowadzenia do powstania odpowiednich regulacji, które zmuszą wydawców do takiego tworzenia gier, żeby po ustaniu oficjalnego wsparcia nadal można było z nich korzystać.
Na pierwszy rzut oka wygląda to na kolejną przegraną sprawę – wszak jakie korpo by się przejmowało podobnymi akcjami? Tym razem jednak może się to po kościach nie rozejść. Różnica jest taka, że Scott wykorzystał istniejące w UE narzędzie europejskiej inicjatywy obywatelskiej, które pozwala na wezwanie Komisji Europejskiej do zaproponowania nowych przepisów. Żeby jednak do tego doszło, taki wniosek musi zostać podpisany przez minimum milion mieszkańców Unii, dodatkowo w co najmniej siedmiu krajach trzeba przekroczyć ustalony próg poparcia.
Na dokonanie tego wyczynu organizatorzy mają 12 miesięcy.
W Stop Killing Games nie chodzi o utrzymywanie pełnej funkcjonalności gier. To raczej zmuszenie wydawców, aby ich tytuły działały w rozsądny sposób po tym, jak przestaną być wspierane. Oznacza to choćby możliwość przejścia kampanii dla pojedynczego gracza, dostęp do przedmiotów zakupionych poprzez mikrotransakcje czy opcję zakładania własnych serwerów do multiplayera.
Akcja ruszyła w drugiej połowie czerwca i z nieukrywaną dumą mogę stwierdzić, że polscy gracze stanęli na wysokości zadania. W chwili, kiedy piszę te słowa, na stronie inicjatywy statystyki pokazują, że przekroczyliśmy wyznaczony próg o blisko 20%, a na siedem wymaganych krajów pułap osiągnęło już prawie pięć. Czy to znaczy, że pora osiąść na laurach? Skądże znowu! Obecnie łączna liczba sygnatariuszy wynosi przeszło 320 tys., więc do miliona jeszcze sporo brakuje. Dlatego koniecznie wejdźcie na www.stopkillinggames.com, gdzie przeczytacie więcej o całym przedsięwzięciu, a także znajdziecie link do strony europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
Ważne jest nie tylko to, abyśmy jako konsumenci mieli zapewniony dostęp do produktów, za które zapłaciliśmy często niemałe pieniądze. Chodzi też o możliwość zachowania gier jako tworów kultury, co w dobie dystrybucji cyfrowej staje się coraz trudniejsze. Czasu nie cofniemy, wiele pozycji przepadło bezpowrotnie wyłącznie dlatego, że u podstaw ich projektowania zespolono rozgrywkę z infrastrukturą sieciową, a po „wyjęciu wtyczki” możemy co najwyżej obejrzeć ekran startowy.
Jeśli zależy nam na tym, aby w przyszłości unikać takich przykrych sytuacji, musimy zacząć działać. Trzeba mieć na uwadze, że samo zebranie podpisów to dopiero początek. Jeśli akcja Stop Killing Games zakończy się sukcesem, przed nami długa droga legislacyjna, nie wątpię, że wielcy wydawcy będą się bronić w każdy możliwy sposób. W końcu to oni teraz sprawują pełną kontrolę. A kontroli nikt nie lubi oddawać.
Miłej lektury, dobrej zabawy!
Paweł Kozierkiewicz
Spis treści
003 Wstęp
004 Spis treści
008 Intro
008 gamescom
008 Heroes of Might And Magic: Olden Era
010 Avowed / The Dark Pictures Anthology: Directive 8020 / Eriksholm: The Stolen Dream / Anno 117: Pax Romana
011 Black State / Titan Quest II / Dragon Age: Straż Zasłony / Crimson Desert
012 Monster Hunter Wild / The Precinct / The First Berserker: Khazan / Path of Exile II
013 Little Nightmare III / Stalker 2: Heart of Chornobyl / Dune: Awakening
014 Gramy
014 Gothic Remake – już graliśmy
016 Kingdom Come Deliverance II – już graliśmy
020 Silent Hill 2 – już graliśmy
022 Recenzje
022 Star Wars Outlaws (pc, ps5, xsx) (6+)
028 Black Myth Wukong (pc, ps5) (8+)
032 World of Goo 2 (pc, ns) (9)
034 Elden Ring: Shadow of the Erdtree (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (9)
038 F1 24 (pc, ps5, ps4, xsx, xone) (8)
040 Nobody Wants to Die (pc, ps5, xsx) (9)
044 Concord (pc, ps5) (6)
048 Songs of Conquest (pc) (8)
052 Still Wakes The Deep (pc, sp5, xsx) (6+)
054 Luigi’s Mansion 2 HD (7+)
056 Monster Hunter Stories (pc, ps4, ns) (7)
058 Riven (pc, pc vr) (8)
060 XCOM w trzech smakach. Przegląd turówek – Crown Wars: The Black Prince (pc, ps5, xsx, ns) / King Arthur: Legion IX (pc) / Capes (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns)
062 Creatures of Ava (pc, xsx) (7)
064 Conscript (pc, ps5, ps4, xsx, xone, ns) (7+)
066 Świeże, dobre, niezależne – Rotwood (pc) / Lorelei and the Laser Eyes (pc, ns) / Mullet MadJack (pc, ps5, xsx, ns) / Cataclismo (pc) / Horticular (pc) / Empires of the Undergrowth (pc) / Union of Gnomes (pc)
070 Publicystyka
070 Zbroje w grach – Płyty, nity i bity
074 Polska branża – Więcej niż produkt z Excela. O filozofii Bloober Teamu
078 Zaginięcie Ethana Cartera – Odpowiednia dawka niepokoju
082 Felieton – Łukasz Morawski – Bo straszyć trzeba umieć
084 Elden Ring – Bogowie i drzewa. Wkład George’a R.R. Martina w Elden Ringa
090 Branża gier – Tak grają Indie… Ale będzie San Francisco?
094 Esport – Kobiety w esporcie
098 Gry Vina Diesla – Ryk tyglwa
102 Felieton – Otton – Nie tylko przyjemność
103 Piksel w pięści – Przez Syberię do Las Vegas
104 Wywiad – Mózg uwielbia doświadczać emocji
108 Historia gier – Dark Messiah of Might and Magic
110 P.T. i Silent Hill – Jak dzieci we mgle
114 Felieton – Bartłomiej Kluska – Nie pójdę więcej do szkoły?
116 Gotowanie w grach – Padem i widelcem
120 Historia spamu – Cudowny Spam! Od skeczu do globalnego problemu
124 Muzeum zabawy – Hulajnoga
126 Gwiezdne wojny – Niech moc będzie z grami
134 Popkultura – Filmowe uniwersum Marvela przed filmowym uniwersum Marvela
138 Magazyn kulturalny – The Boys. Sezon 4 / E.S.T. 30 / Les Chants De L’aurore / Kod Zła / Ród Smoka. Sezon 2 / Warcholstwo. Prawdziwa historia polskiej szlachty / Deadpool & Wolverine / The Bear. Sezon 3 / Obcy: Romulus
141 Kadrem i dymkiem – Batman. Failsafe. T. 1 / Batman. Pogromca sprawiedliwości. T. 2 / Batman. Długie Halloween
142 Technologie
142 Kontrapunkt – Spadek jakości usług sieciowych nową normą
144 Historia konsol – Sekrety PlayStation
148 Historia GPU – Karty, które odmieniły gaming
152 Cooler Master MasterLiquid 360 ION / Huawei FreeBuds 6i
153 Razer Viper V3 Pro White Edition / Logitech G G515 TKL Lightspeed
154 Action Redaction
160 Szpile