CD-Action Souls

Liczba stron: 148
Cena: 35 zł
Wydawca: Gaming Tech Esports Media SA
Redaktorzy prowadzący: Łukasz Morawski, Paweł Kozierkiewicz
Zespół redakcyjny: Karolina Cieślak, Jordan Dębowski, Jakub Dmuchowski, Jakub Gańko, Tomasz Gop, Krzysztof Jackowski, Krzysztof Kempski, Paweł Kicman, Karol Laska, Cezary Marczewski, Łukasz Morawski, Hubert Pomykała, Krystian Smoszna, Hubert Sosnowski, Kuba Stolarz, Adam Szymański, Michał Walkiewicz, Grzegorz Wątroba

cd-action souls okładka

Wstęp

CHWALMY SŁOŃCE! \[T]/

Wszystko wskazuje na to, że wydania specjalne są już naszą chlubną tradycja, dlatego zamierzamy a pielęgnować. Aczkolwiek postanowiliśmy trochę zamieszać w kociołku i tym razem inaczej podeszliśmy do tematu. Wcześniej wzięliśmy na tapet konkretne kultowe marki, jak Heroes of Might and Magic czy Gothic, teraz zaś gruntownie opisaliśmy stosunkowo młody gatunek gier, co okazało się nie lada wyzwaniem. Mowa oczywiście o soulslike’ach, które z roku na rok zyskują na popularności i śmiało można założyć że nieprędko odejdą w zapomnienie.

Czym w ogóle są soulsliki? Nie ma oczywistej odpowiedzi (ilu ludzi, tyle opinii), nie da się bowiem jednoznacznie stwierdzić, które elementy rozgrywki stanowią ich podstawy. Niemniej podjęliśmy rękawicę i przygotowaliśmy dla was artykuły rozkładające gatunek na czynniki pierwsze. A to dopiero początek atrakcji! Rzecz jasna najwięcej tekstów traktuje o firmie FromSoftware, prekursorze tego typu produkcji. Oprócz zapisów projektów Hidetaki Miyazakiego spodziewajcie się też pogłębionych analiz wszystkich jego najważniejszych dzieł. Wiele ciekawostek z pewnością was zaskoczy – niewykluczone, że po lekturze magazynu na ulubione gry od tego japońskiego developera spojrzycie z zupełnie innej perspektywy.

Tak wyjątkowe tytuły prędzej czy później musiały znaleźć naśladowców. Jedni próbowali podpiąć się pod sukces FromSoftware, bezmyślnie kopiując ich pomysły, drudzy natomiast wykorzystali podstawy Soulsów do stworzenia dzieł utrzymanych w ramach gatunkowych, oferujących przy okazji unikatowe rozwiązania. Zebraliśmy więc do kupy wszystkie najważniejsze soulsliki poświęciliśmy im odpowiednio dużo miejsca. Dzięki temu udało nam się przygotować magazyn po brzegi wypełniony ciekawymi treściami, pozwalającymi lepiej zrozumieć gatunek, jego społeczność, a także twórczość Miyazakiego i jej wpływ na cala branżę garową.

Jedno jest pewne – lektura tego wydania będzie o wiele przyjemniejsza i spokojniejsza niż starcia z Malenią czy Ornsteinem i Smoughem.

Łukasz Morawski, Paweł Kozierkiewicz

Spis treści

003 Wstęp

004 Soulsy
004 Soulslike. Cechy gatunkowe i słownik pojęć
010 Demon’s Souls. Ta od której wszystko się zaczęło
014 Demon’s Souls. Remake pierwszej próby
016 Nieustanna walka światła z mrokiem. Lore Dark Souls
022 Dark Souls. Esencja stylu Hidetaki Miyazakiego
025 Dark Souls: Remastered. Królestwo Lordran w 4K
026 Jak uwierzyć w wolność, czyli level design w Dark Souls
030 Dark Souls II. Wielki, ale jednak eksperyment
032 Czarna owca. Czy Dark Souls II zasłużyło na krytyk?
034 Bloodborne. Arcydzieło zrodzone z krwi
038 Eter, cholera i anatomia. Bloodborne a wiktoriańska medycyna
042 Jak dwie krople krwi. Czy Lovecraft przeszedłby Bloodborne’a?
046 Dark Souls III. Jak dopieścić coś, co już był dobre?
048 Dark Souls nie ma fabuły? Nic bardziej mylnego!
052 Sekiro: Shadows Die Twice. Soulslike, który chodzi własnymi ścieżkami
056 Ukryte przesłanie Sekiro
060 Elden Ring. Droga do perfekcji
064 Alchemiczny klucz do Elden Ringa

068 FromSoftware
068 Najemnicy i człowiek, który czytał na opak. Historia twórców Dark Souls
074 Totalna kontrola, czyli jak projektuje Miyazaki
076 Uniezależnieni
082 Wpływ „Berserka” na gry FromSoftware
084 Wpływ zachodniej fantastyki na Miyazakiego
086 Czy gry FromSoftware naprawdę są takie trudne?
092 Zapomniane gry FromSoftware – King’s Field / Eternal Ring / Metal Wolf Chaos / Kuon / Evergrace / Echo Night: Beyond / Chromehounds / Lost Kingdoms
096 NoSoftware. Niezrealizowane gry twórców Soulsów
098 W sosie własnym
100 Co dalej z FromSoftware?

104 Społeczność
104 Jedna dusza. Jak zbudowaliśmy fenomen Soulsów?
106 Ciemna strona git gud
108 Dark Souls w oczach gamedevu
114 Dlaczego kochamy trudne gry?
116 Na tysiąckrotne solo z Melanią. Legenda postrachu Miecza Miquelli
118 Złamać Soulsy. Speedrunning w grach From Software

122 Gry Soulslike
122 Zostaliśmy uduchowieni. Jak soulsliki wpłynęły na to, w co i jak gramy?
124 Wywiad z Tomaszem Gopem, twórcą Lords of the Fallen
130 Seria The Surge. Smaczny owoc niezgody
132 Seria Nioh. Unikatowe soulsliki z własną duszą
136 Lords of the Fallen. Prekursor soulslike’ów?
138 Prawie jak Dark Souls, tyle ze w 2D – Hollow Knigt / Salt and Sanctuary / Enter the Gungeon / Dead Cells / Blasphemous / Tails of Iron / The Last Faith / Prince of Persia: The Lost Crown
140 Różne oblicza soulslike’ów. Postapo, spluwy i klasyka literatury – Steelrising / Stellar Blade / Rise of the Ronin / Lies of P / Lords of the Fallen / Remnant: From the Ashes / Chronos / Achilles: Legends Untold / Star Wars Jedi: Upadły Zakon