Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Łukasz Michalski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Wstęp
WIRUS SOULSÓW
Pierwsze podsumowania ubiegłego roku są niewyraźne, ciche, dokonywane bez przekonania. W chwili, gdy to piszę, rok jeszcze trwa. Cyberpunk 2077 znalazł się w oku cyklonu, sytuacja zmienia się z dnia na dzień, więc w Pixelu na spokojnie ocenimy rok 2020, gdy się formalnie zakończy, a opublikujemy to w numerze #67.
Nie chcę na razie marudzić, snuć czarnych wizji ani tym bardziej rzucać nasączonych tanim optymizmem pocieszeń. Poszedłem przed świętami do marketu i nie zobaczyłem w nim ani konsol nowej generacji, ani nawet Cyberpunka 2077. Usłyszałem jednocześnie, że Epic zaraz rozda taką listę gier, o jakiej nie śniło się najbardziej łakomym zbieraczom darmówek. Do czego doprowadzi sytuacja, gdy wielcy produkują gry za miliony dolarów, po kilku latach są one rozdawane za darmo, a nasycenie rynku jest tak duże, że zwykły gracz, biorąc teraz na warsztat takiego Assassin’s Creed Syndicate czy nawet Pillars of Eternity, dobrze się bawi, nie musząc za to płacić? Na pewno do niczego dobrego dla tysięcy małych producentów gier, ale zostawmy to na podsumowanie. Teraz zapala mi się czerwona diodka z tyłu głowy, podpowiadająca, żeby nie być negatywnym. Nie będę, opowiem o moim największym zauroczeniu w feralnym 2020 roku.
Z Dark Souls zetknąłem się parę miesięcy po jego premierze. Z początku byłem sceptyczny, gdy zaraz na początku, w osadzonym pośród gotyckich lochów auditorium maximum, wylazł na mnie wielki jak stodoła boss i spoziomował jednym ciosem. Tak to ja się nie chcę bawić, zwłaszcza że i nie mam sejwa i na ponowne starcie muszę sobie wyrąbywać od początku tę samą drogę. Miałem to już rzucić i wrócić do Risena 2,gdy nagle przyszło oświecenie jakimś przypadkiem, wskakując pod nogi tego szafa – bossa, udało się go pokonać, po czym dotarłem do gotyckiej katedry, której piękno zachęciło mnie do dalszej eksploracji Dark: Souls. Potem odnalazłem zamek Anor Londo czy wypełnioną syrenim śpiewem krainę, których przebywanie przewyższało cokolwiek, co wymyślili Niemcy z Piranha Bytes. Nagle Risen drugi wydał się szary i pozbawiony magii. Gdy w Dark Souls zobaczyłem wielkiego psa albo pływającą istotę z małą główką, pod którą kryło się cielsko bardziej masywne niż u Nessiego, zdałem sobie sprawę że świat Lordran nie ma sobie równych w grach wideo. Nie wiedziałem wtedy jeszcze o wcześniejszym dwa lata Demon’s Souls, które stanowiło zygotę całego fenomenu.
Teraz, po skończeniu całej trylogii soulsów, gram na PlayStation 5 w Demona i dobijam do pięćdziesiątej godziny na liczniku. Nie zdążyłem uszczknąć Cyberpunka 2077, Assassin’s Creed: Valhalla ani nawet nowej odsłony sagi od mojego ukochanego Supermassive Games, bo Demon mnie uzależnił. Nie mogę się przestać zachwycać, jak genialną mechanikę zastosowali tu, a także potem we wszystkich soulsach ci niepozorni Japończycy, którzy spotykani na targach tylko się uśmiechają, nie umiejąc sklecić trzech składnych zdań.. po japońsku! Miałem okazję spotkać na gamescomie z producenta, a głównego projektanta na chorwackim Reboocie i podczas wykładu tego drugiego dosłownie przysnąłem. Ale tak to bywa, że showmani nie są zwykle najlepszymi twórcami i na odwrót.
Demon jest denerwujący, zmusza do wykonywania po dwadzieścia razy tych samych rzeczy, ale satysfakcja z pokonania później bossa jest nieporównywalna z czymkolwiek innym w grach wideo. Puls przyspiesza, z tyłu głowy robi się gorąco, ręce drżą. I co więcej, w grach FromSoftware trzeba co chwila podejmować strategiczne decyzje. Czy mając 70 tysięcy dusz, dzięki którym podskoczyłbym o dwa poziomy doświadczenia, wracać z nimi do bazy, czy skoro już doszedłem tak daleko, ruszyć na bossa i ryzykować, że je stracę? Tu nie ma prostych, jednoznacznych odpowiedzi – trzeba zamknąć oczy i poczuć moc przenikającą trzewia żywych, by zdecydować, którą powłokę i oręż wybrać w kolejnym starciu.
Za miesiąc wydobędę się z tego opętania, podsumujemy 2020 rok i dostarczymy wielu innych materiałów i ciekawostek, Do zobaczenia 4 marca.
Spis treści
005 Wstęp
006 Spis treści
007 Loading
008 Autofire – RTX 3060Ti / Tik Tok napędza Muse Dash / Persona 5 Strikers / Humankind / Pixel Awards Europe 2020
012 Indykarium – Indycze żniwa / Bulbware / Deadbit / Moacube / The Moonwalls / Phobia Game Studio / Roman Studio / Silver Lemur Games / Sobstel.org / Anonim 1, 2, 3 i 4
016 Vive Vr Corner – Frostpoint VR / Yoren / Stargaze / Thief Simulator VR
018 Retroexpress – Danterrifik II / Wiz: Quest for the Magic Lantern / The Abduction of Oscar Z
020 Pixel Kids – Rospberry PI 400 / Tukoni / Psi Patrol: Kosmopieski ratują Zatokę Przygody
022 W oczekiwaniu na najstraszniejszą grę, jaką kiedykolwiek stworzono – wywiad z Chritopherem Stone’em (Striking Distance)
026 Jest się czego bać
031 Play the Game
032 Cyberpunk 2077 (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (90)
036 Demon’s Souls (ps5) (93)
038 Immortals: Fenyx Rising (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (65)
039 Visage (pc, ps4, xone) (80)
040 Hyrule Warriors: Age of Calamity (switch) (80)
041 Football Manager 2021 (pc, mac, xone, xsx, switch) (89)
042 No More Heroes (switch) (80)
043 El Hijo -A Wild West Tale (pc, ps4, xone, switch) (83)
044 Raji: An Ancient Epic (pc, ps4, xone, switch) (70)
045 Per Aspera (pc) (78)0
046 Haven (pc, ps5, xone, xsx) (75)
047 Five Dates (pc, mac, ps4, xone, switch) (80)
048 Call of the Sea (pc, xone, xsx) (70)
049 World of Warcraft: Shadowlands (pc) (85)
050 Chronos: Before the Ashes (pc, ps4, xone, switch) (72)
051 Twin Mirror (pc, ps4, xone) (73)
052 Medal of Honor: Above and Beyond (pc vr) (92)
053 Hall of Fame
054 Najlepsza gra na świecie – The Trap Door
060 Demiurg cyfrowej ery – rozmowa z Joe Decuirem
066 Prince of Persia – o dwóch dynastiach i latach na wygnaniu
074 Gadziwa rozrywka, czyli Jurassic Park
081 Secret Level
082 Sierra Network czyli gry online w czasach przed internetem
088 Big box – Silent Service II
090 Kosmos – Kosmiczne superkomputery
092 SideQuest – The Great Pretender / Ziemia w nocnych barwach / Mismatched / Obce światy / Mayans M.C. / I’m Your Woman / Pulp / Joker – Zabójczy uśmiech / Dni, których nie znamy / Patria / Brat Lono / Predator – 5th Anniversary vol. 1 / Hellblazer. Tom 6 / Rork / Tokyo Ghost / Raffington Event / Animal Man. Omnibus / Potwór z bagien / Authority / Orkiestra bezbronnych / 30 lat polskiej sceny techno / Niespokojna krew
100 KDP #66
101 Credits
102 Wiele twarzy cyberpunka – Neuromancer / Syndicate / Bloodnet / Deus Ex / Blade Runner / Seria Shadowrun / System Shock 2 / Beneath a Steel Sky / Dreamweb / Transistor
106 Strife
109 Felieton – Łukasz Orbitowski – Śniąc o wielkich grach strategicznych
110 W poszukiwaniu dopaminy
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Rzecz o ambicji i innowacji
120 Felieton – Aleksy Uchański – Gdy Polska zżółkła
122 Felieton – Marcin Borkowski – Wspieranie puszki