Pixel 02/2020 (56)

Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Bartłomiej Dramczyk, Paweł Gawlikowski, Paweł Gąska, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Wojciech Pijanowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz

Pixel 02/2020 (56) okładka

Wstęp

EXCLUSIVE

Rzadkie ostatnio zjawisko, będzie pewnie jeszcze rzadsze, bo jeden z branżowych serwisów ogłosił, że według jego źródeł Horizon Zero Dawn jeszcze w tym roku ukaże się na pecety.

Na Xboksie od dawna nie ma już żadnych znaczących wyłącznych tytułów. Nawet takie powiązane z nim koła zębate jak Gears of War od czwartej części ukazują się równolegle na PC. Kilka lat temu był taki okres, w okolicach premiery Rise of the Tomb Raider, gdy dystrybutorzy rekomendowali nam testowanie nowych tytułów właśnie na maszynie z Redmond, dostarczając kody do niektórych tytułów AAA dwa tygodnie przed resztą. Potem jeszcze kilka razy widzieliśmy podobne podrygi przeplatane hucznymi zapowiedziami, jak to indyki skolonizują Xboksa dzięki programowi ID@Xbox. No i kolonizują, tygodniowo ukazuje się kilka tytułów, tyle że sprzed roku, dwóch, trzech… Teraz wraz z zapowiadaną na koniec roku Series X pewnie pojawi się kilka kolejnych nowinek, a mimo to Halo Infinite ukaże się również na pecety.

Mam takie wrażenie, że od premiery Xboksa 360, którego kupiłem wyłącznie dla Gears of War i Lost Planet, obserwujemy drogę w dół tego przedsięwzięcia. Z tego, że Phil Spencer wygłasza kolejne bombastyczne przemówienia, nie wynika, że wymyślił cokolwiek, żeby przebić się przez próg 50 milionów sprzedanych egzemplarzy Xboksa One, w który puka od spodu, ale do którego przy obecnym tempie sprzedaży może już nie dociągnąć. Mózg Microsoftu, Satya Nadella, wietrzy biznes w innych rejonach globalnej wiski i raczej nie należy spodziewać się cudów po jego wypowiedziach, w których wskazuje na Don Bradman Cricket jako swoją ulubioną grę.

W ogóle przypadek, przez jaki Microsoft znalazł się w elektronicznej rozrywce, powiązany z impulsywną decyzją Billa Gatesa mającą zrekompensować jego wcześniejsze niedocenienie wagi pojawienia się internetu, można porównać z tym, jak trafiło do niej Sony. Opisywaliśmy tę historię w Pixelu #10, wiec w skrócie tylko przypomnę, że decyzja ówczesnego szefa Sony stanowiła wyraz zemsty na Nintendo, A potem rozpoczęła się karuzela pamiętnych tytułów, w które do dzisiaj nie można zagrać na niczym innym niż na sprzętach z tokijskiego kombinatu. ICO, Shadow of the Colossus, Demon’s Souls, Until Dawn… rzeczy, za które można i warto zapłacić dużo pieniędzy. PlayStation 4 cały czas jest platformą pełną unikatów, ale po tym, jak najpierw Quantic Dream się wyłamało, potem dołączył do tego Hideo Kojima z Death Stranding, a teraz dorzuca się Guerilla Games, niczego nie można być już pewnym. Obecnie to jednak Switch stał się najpopularniejszą konsolą, dwukrotnie bijąc PS4 w dynamice sprzedaży. W czasie gdy to piszę, raporty wykazują około 300 tysięcy sprzedanych sztuk tygodniowo. Nintendo chroni swoje zabawkowe skarby rodowe, z założenia nie wypuszczając Maria poza własne wesołe miasteczko. Problem tkwi w tym, że rocznie na Switcha ukazuje się tylko kilka tytułów budzących gorące emocje. Wiadomo, że dla samego Breath of the Wild warto kupić przenośną konsolę, ale osobiście od czasu Super Mario Odyssey nie natrafiłem na żadną wciągającą grę. Fakt faktem, że jeszcze nie zdążyłem odpalić Link’s Awakening.

Bieżący rok może przynieść przesunięcie się wielkiej wajchy z konsol jeszcze bardziej w stronę pecetów. Jeśli dodam, że w najnowszego God of War można już zagrać na blaszakach dzięki usłudze PlayStation Now, nie trzeba nic więcej dodawać. Tylko Mario będzie się trzymał swoimi białymi rękawiczkami konsolowej futryny, podczas gdy zblazowani pecetowcy będą otrzymywać coraz więcej tytułów, stąpając bezczelnie po truchle Wielkiego Exclusive’a. Będą też mieć niesamowite niespodzianki. Właśnie bowiem oderwałem się od Wolfensteina Youngblood, w którym testuję jakość oświetlenia nazistowskich instalacji w świeżo dołączonym trybie RTX ON. I mało mnie obchodzi, na jakie jeszcze inne platformy dostępna jest ta gra. Za to bardzo ważne dla mnie jest to, że spotkamy się ponownie już 5 marca.

Spis treści

003 Wstęp
004 Spis treści

006 Indykarium
006 Summa Summarum / Paszporty Polityki / Iż Polacy nie gęsi, swoje assety mają
007 Indyk Odindyczony – TK Game Jam / Pixel Crunch / Pixel Crow / Superhot i Goo$e / Jednak bez sukcesu / Onset
008 Indycze zaszłości – Future Unfolding / Nieźle, ale nie idealnie / Fight of Animals / A Short Hike / Frontline / Door 2: Key / Picking Up the Pieces / The Good Time Garden / Potata

010 Vive Vr Corner – Helicopter Flight VR / Everest VR / Earthlight Spacewalk VR / Dreams of Dali VR

012 Loading
012 THEC64 – godny następca starego dobrego Commodore 64
016 Micorsoft Fligth Simulator
018 Remastery 2020 – Commandos 2 / Pretorians: HD Remaster / Warcraft III: Reforged / Final Fantasy VII Remake / Persona 5 Royal / Black Mesa / System Shock

021 Play The Game
022 Dragon Ball Z: Kakarot (pc, ps4, xone) (78)
024 Areia: Pathway to Dawn (pc) (47)
025 There Is No Tomorrow (pc) (52)
026 Zombie Army 4: Dead War (pc, ps4, xone) (65)
028 Fight of Animals (pc) (41)
030 Freeman: Guerilla Warfare (pc) (76)
031 Through the Darkest of Times (pc) (70)
032 A Year of Rain (pc) (69)
034 Wolność, godność i niepodległość (online) (20)
035 Here Be Dragons (pc, mac) (73)
036 Warhammer Underworlds: Online (pc) (69)
038 The White Door (pc, mac, ios, android) (70)
039 Alterity Experience (pc) (38)
040 Oddworld: Sranger’s Wrath (switch) (76)
041 Drawkanoid (pc, mac) (70)
042 Lightmatter (pc, ps4, xone) (79)

043 Hall of Fame
045 Ufo Enemy Unknown – Nie tylko ufoki
050 RJ Mical – Budując Amigę i Lynxa – wywiad
056 Death Stranding
064 Interstate ’76 – Nigdy nie wysiadaj z samochodu

067 Secret Level
068 Dlaczego Gwiezdne Wojny są takie głupie?
076 Big box – Starship Titanic
078 Kosmos – Kosmiczne kaftany
080 Sidequest – Zmarł Bogusław Polch / 1989 / Ikonografia mangi / Komiks polski na SOBD w Paryżu / Aliens – Black & White Classic Omnibus / Joker obsypany nominacjami do Oscara / Odyseja Hakim, tom 1 / Polski slasher już w marcu w kinach / Powstanie piąta część Krzyku? / Podwójna dawka Keanu Reevesa w kinach / Kajko i Kokosz z komiksu do teatru / Zamieszanie wokół pana T.
084 KDP 56

085 Credits
086 Ewolucja gier MMORPG cz. 2
094 Wikingowie. Krew i lód
099 Felieton – Łukasz Orbitowski – Moje życie z Diablo
100 Pewnego razu na Dzikim Zachodzie
105 Felieton – Marcin M. Granat – Gdy trzeba się pożegnać
106 Zagraj w książkę
114 Autofire – Wastelandy / Doom Eternal / 10 milionów Stardew Valley / Prototyp Xbox Series X / Nowe monitory AOC / Night City dopiero 17 września / Raport analityków o 2019 roku / Star Wars: Knight of the Old Republic powróci? / Muduko wydaje / Vice Cry: Remastered / Cyrowy park rozrywki
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Marzenia o lenistwie
119 Hardware – IMBA King Red
120 Felieton – Aleksy Uchański – Jak się robi historię
122 Felieton – Marcin Borkowski – Powrót do źródeł