Pixel 02/2021 (67)

Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Jacek Marczewski, Łukasz Michalski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Pixel 02/2021 (67) okładka

Wstęp

LECIEĆ KU NIEBOM

Rzadko piszę o symulatorach kosmicznych, ale to nie oznacza, że gatunek mnie nie fascynuje, a jedynie to, że jestem jego skromnym obserwatorem. W czasach, gdy gratem X-Winga czy w drugiego Wing Commandera, nikt nie podejrzewał, że w przyszłości wyewoluują z tych gier szacowni liderzy elektronicznej rozrywki.

Ośmiobitowe tytuły mnożące światy jak kryształki cukru, jak choćby Elite czy osadzone na ziemi rycerskie The Lords of Midnight, nigdy mnie nie fascynowały, bo jaką przyjemność może stanowić podróżowanie po setkach identycznych miejsc? X-Wing wprowadził ciekawy element, czyli filmiki – dla ich zobaczenia grałem, dla chłonięcia wzrokiem grafiki, jakiej wcześniej na pececie nie widziałem, i usłyszenia na moim Sound Blasterze nieznanych odgłosów. Wystawne, aktorskie części Wing Commandera też się do tego ograniczały. Wyznaczały multimedialne standardy FMV, tworzyły niespotykany rozgłos dla gier wideo, ale jako symulatory nie były niczym specjalnym. Potem o gatunku na kilka lat ucichło.

O tym, jak symulatory zaczęły się odradzać w nowej formule, opowiada Piotr Pieńkowski w artykule zamieszczonym w Credits. Kilka numerów temu pisaliśmy Elite Dangerous i jeszcze będziemy pisać, gdy tylko pojawi się dodatek umożliwiający poruszanie się po planetach. W Star Citizen to już jest i gdy ogląda się filmiki, na przykład gdy ktoś stoi sobie na tarasie, patrzy na panoramę futurystycznego miasta, za którym zachodzi słońce, trudno o bardziej urzekające widoki. Zresztą cała gra wygląda tak olśniewająco, że konkurenci mogą tylko zazdrościć. Gdy grasowałem po Los Angeles, Chris Roberts miał już na koncie uzbierane ponad 200 milionów dolarów i skupiał uwagę całego świata. Byłem ciekaw, jak gospodaruje, więc podjechałem do siedziby Cloud Imperium Games. Położona jest obok przelotówki w stojącym zaułku niewielkim pawilonie – już chyba Pong powstawał w większym. Było południe, dzień powszedni, wszystko zamknięte na trzy spusty. No cóż, nie widać tu było nie tyle nawet dwustu milionów, co choćby jednego. Nikt by się nie domyślił, że pracuje tu wielki Chris Roberts, może działa zdalnie, a ten pawilon to tylko rejestracyjny wymóg firmy?

Samego Chrisa spotkałem na gamescomie, gdzie był zapracowany przygotowywaniem prezentacji dla wspierających, więc wyszedł z targowej kanciapy tylko na moment, żeby się przywitać i zapozować do zdjęcia. Wydał mi się bardzo miłym człowiekiem, mniej gwiazdorskim niż w latach dziewięćdziesiątych, gdy po hali Olympii na ECTS kroczył niczym młody bóg rozdający uśmiechy spragnionemu tłumowi. Internetowe trolle nazywają go scammerem, bo za setki milionów dolarów robi grę, której wciąż nie skończył. Gracze wydają nie tylko te 50 dolarów na początkowy pojazd w Star Citizen, ale w ślad za tym idą też kolejne wydatki. Jeden ze znajomych wpompował w ten interes już półtora tysiąca złotych, przy czym żadnej kolekcjonerki z posążkiem w zamian nie dostał a jedynie garść cyfrowych fantów potrzebnych do sprawnego fruwania.

Czekamy teraz na odpowiedź Davida Brabena, zapowiadającego, że Elite Dangerous będzie kontynuowany aż do jego śmierci. To dwa wielkie słupy milowe elektronicznej rozrywki i nawet nie będąc pilotem kosmicznych pojazdów, interesuję się ich rozwojem. Wam też polecam przyglądać się wiosną premierze Elite Dangerous: Odyssey. W zwiastunie widać strzelaninę na powierzchni jednej z miliona planet z uniwersum Brabena. Potem jeszcze tylko dodać miasta i możliwość odwiedzania w nich barów oraz klubów uciech i wszechświat będzie kompletny!

A my spotykamy się ponownie 1 kwietnia. Tym razem już bez przestojów i chmur na horyzoncie lecimy ku przyszłości.

Spis treści

002 Best Game Ever – Gabriel Knight: Sins of the Fathers
003 Wstęp
004 Spis treści

005 Loading
006 Słowianie, tajemnice nazistów i odkrywanie przeszłości – rozmowa z Bogdanem Graczykiem game directorem Paradise Lost
008 Auto Fire – Turrican Flashback Collection / Super Mario 3D World
010 Indykarium – The Game Awards / Steam Awards 2020 / 38. Golden Joystick Awards / CEEGA / Pixel Awards / IndieDB / Paszporty Polityki / Inkle Epic Megagrant
012 Indykarium – Heaven’s Vault / Babushka_Runner / Hypercharge: Unboxed / Devotion / Hydroneer / Shapik: The Moon Quest / Morbid: The Seven Acolytes
014 Vive VR Corner – Ven VR Adventure / Pixel Ripped 1995 / First Person Tennis / Yupitergrad
016 Retroexpress – Tower of Sorrow / Marsmare: Alienation / Twenty Four Hour Parsley People / Yoyo’s Great Adventure
018 Pixel Kids – Donut County / TOHU / Alba: A Wildlife Adventure
020 Rok 2020 i co dalej?

029 Play the Game
030 Little Nightmares II (pc, ps4, xone, xsx, switch) (90)
032 The Medium (pc, xsx) (92)
034 Encodya (pc, mac) (50)
035 YS IX: Monstrum Nox (ps4) (87)
036 Persona 5 Strikers (pc, ps4, ps5, switch) (90)
037 Valheim (pc) (earlyaccess) (85)
038 Lost Angel (pc) (70)
039 Snowtopia (pc) (69)
040 Hitman III (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (90)
042 Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition (pc, sp4, xone, switch) (72)
043 Everspace 2 (pc) (earlyaccess) (85)
044 I Am Robot (pc) (65)

045 Hall of Fame
046 Najlepsza gra na świecie – Dziwne rzeczy z Francji – Eternam
052 Warcade – narodziny elektronicznej rozrywki w Warszawie i nie tylko
060 Dawno, dawno temu… – Quest for Glory
068 Psychonauts – tuż za progiem świadomości

073 Secret Level
074 Zaślubiny planszy z pecetem
080 Między snem a jawą, czyli kto nam dał wirtualną rzeczywistość?
086 Kosmos – Kosmiczny billboard
088 SideQuest – BNA: Brand New Animal / Archer / Chilling Adnetures of Sabrina / Richard Ramirez / Plemiona Europy / Resident Alien / Reset / Gra o wszystko / Niesamowita dokręcana głowa i inne kurioza / Top 10. Smax i inne opowieści / Człowiek / Isola / Salazar. Teraz, i w godzinie jego śmierci / Chrononauci, tom 2 / Czysty wymysł. Jak japońska popkultura podbiła świat / Antologia polskiego cyberpunka / Przejażdżka życia / ORP Orzeł
094 KDP #67

095 Credits
096 Półki z książkami
103 Felieton – Łukasz Orbitowski – Groza dzieciństwa
104 Pixelator – Arnold Shwarzenegger w świecie gier
111 Felieton – Piotr Gawrysiak – Bezludna wyspa
112 Na peryferiach galaktyki
118 Felieton – Aleksy Uchański – 365 i rośnie
120 Felieton – Marcin Borkowski – Pendrive znaleziony na Steamie

121 Bang-On Balls: Chronicles
123 Studio indie piłką się toczy – rozmowa z Damienem Monnierem i Josem Teixeirą