Pixel 03/2020 (57)

Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Bartłomiej Dramczyk, Paweł Gawlikowski, Paweł Gąska, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Wojciech Pijanowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz

Pixel 03/2020 (57) okładka

Wstęp

ALT+F4 PRZEZ KORONAWIRUS

W chwili, gdy to piszę, następuje eskalacja wydarzeń. Mobile World Congress, ukochany event wszystkich miłośników komórek, został odwołany. To był dopiero początek lawiny.

Kierownictwo PAX East mocno się upiera, że nic się nie dzieje, ale Sony właśnie ogłosiło, że n evencie nie będzie żadnych pokazów PlayStation, włączając w to pierwszą na świecie prezentację The Last of Us 2. Gigant z Tokio nie przybędzie również na Game Developers Conference. Co więcej, na imprezie w San Francisco nie pojawi się Facebook, a wraz z nim jego Atari, czyli Oculus. To szokująca informacja dla każdego od lat uczęszczającego do Moscone Center, bo coroczne stanowisko Facebooka było niemal równie wielkie jak to Sony. To być może najważniejsza informacja spośród tych wszystkich, ponieważ swój udział w lokalnej imprezie odwołała rdzennie amerykańska firma, a nie przybysze z Orientu. W swoim oświadczeniu tłumaczy, że u podstaw tej decyzji legły obawy o zdrowie pracowników. I to już jest konkret. Żadne tam odwolywanie uczestnictwa w sposób enigmatyczny, tylko jasne mówienie, że psychiczny komfort jest ważniejszy od marketingu i promocji.

Także E3 już teraz trzeszczy w posadach, gdy Kanadyjczyk od Game Awards zupełnie niezależnie podgryza imprezę, mając pewnie w zanadrzu pomysł na konkurencyjne wydarzenie, a przecież swe kły może w ten osłabiony organizm zapuścić również koronawirus. E3, wielkie niegdyś E3, kończące właśnie ćwierć wieku, na którym najprawdopodobniej miało zostać w końcu oficjalnie zapowiedziane GTA VI, stoi pod znakiem zapytania! Rok 2020 rozpoczął nam się nie od premier gier AAA, tylko od lutowego wysypu świetnych indyków, a przede wszystkim od strachu przed ogólnoświatową epidemią coraz mocniej dającą się we znaki elektronicznej rozrywce

Teraz wiele wydarzeń zaczyna mieć sens. Przełożony Cyberpunk 2077, przesunięta na nieokreślony termin premiera Watch Dogs Legion, który miał się ukazać w marcu, jedynie Doom Eternal nie boi się epidemii, ale trudno, żeby belzebuby się jej przestraszyły. Czy gamescom po raz kolejny pobije rekord frekwencyjny? Jeśli się odbędzie, to stawiałbym, że nie, bo to nie zależy od Chińczyków, którzy nie przyjadą, lecz od osób bojących się kontaktu z kimś, kto mógł być w Wuhanie, i prewencyjnie wolących nie odwiedzać wielkich skupisk ludzkich.

Na razie koronawirus zadał mocny cios Nintendo, burząc strukturę dostaw, czego wynikiem są braki Switcha na półkach. Problem będą mieć też Sony i Microsoft, czerpiące większość swoich podzespołów z Dalekiego Wschodu, gdzie łańcuchy powiązań biznesowych pękają jak pod młotem Thora. W oku cyklonu znalazł się zwłaszcza Tajwan, gdzie składane są konsole całej wielkiej trójki, a który z oczywistych powodów stał się jednym z najbardziej zagrożonych obszarów na globie. Dodatkowo plaga z Wuhanu dziesiątkuje branżę e-sportową, powodując odwołanie wielu turniejów w Chinach. I to wszystko zaledwie w ciągu dwóch miesięcy, podczas których wirus zabrał już do grobu więcej ofiar niż podczas całego przesilenia SARS z 2002 roku.

To nie są żarty, ale i nikt nie żartuje. Pełna głupot i braku poszanowania świętości sieć tym razem traktuje temat z należytą powaga i pokraczne porównywanie epidemii ze skalą zwykłej grypy jest na szczęście incydentalnym zjawiskiem. Nawet karaczany zaczynają rozumieć, że zawisł nad nimi miecz Damoklesa i że lepiej nie wyskakiwać z jakimiś wymyślonymi naprędce rewelacjami.

Od czasu, gdy zaczęliśmy pisać o grach w Pixelu, nie było jeszcze takiej sytuacji. Prawdę powiedziawszy, w ogóle nie przypominam sobie podobnej sytuacji. Po cichu zaczynam się obawiać o swoje ulubione targi roku, czyli gamescom. Wiem, że zostało jeszcze pół roku, ale coś czuje, że na rynku A.D. 2020 mogą nastąpić przemieszczenia, o jakich się nam nie śniło. Ponurej ironii nabiera stare chińskie przysłowie: „Obyś żył w ciekawych czasach”. Pewne jest jedno: granie w domu i czytanie Pixela są bezpieczne. Do zobaczenia 2 kwietnia już po tym, gdy Doom Eternal spali całe piekło.

Spis treści

003 Wstęp
004 Spis treści

005 Loading
006 Indykarium – Nagrody raz jeszcze / I jeszcze raz / Jamy / Decade Jam / Narzędzia / Pieniądze /
007 Indykarium – Raport z raportów – Warszawska branża gier 2019/2020 / GDC: State of the game industry 2020 / Raport z dyskusji
008 Indykarium – Immanence / The Supper / Coffee Talk / A Slower Speed of Light / Not Tonight / Apple Slash / Look Inside / The Wild Age / Forgotten Passages
010 Vive VR Corner – Brookhaven Experiment / Crisis Vriagde / Apollo 17 Moonbuggy / Gloomy Eyes
012 Bitmap Books
014 Z wizytą u Atomic Wolt
018 Outriders
020 Prawdziwy Ed Wood świata gier wideo
022 Kontinuum virtualnej rzeczywistości – wywiad z Grahamem Wheelerem

025 Play the Game
026 Dreams (ps4) (95)
028 The Pedestrian (pc, mac) (71)
030 The Coma 2: Vicious Sisters (pc, mac) (75)
031 Wolcen (pc) (76)
032 The Suicide of Rachel Foster (pc) (75)
034 Edgar – Bokbok in Boulzac (pc, xone, switch) (40)
035 Corruption 2029 (pc) (79)
036 Elderborn (pc) (80)
037 Warcraft III: Reforged (pc, mac) (65)
038 Patapon 2 (ps4) (77)
039 Journey to the Savage Planet (pc, ps4, xone) (83)
040 Bayonetta & Vanquish (pcs4, xone) (90)
042 Not For Broadcast (pc) (85)
043 Iron Danger (pc, mac, ps4, xone) (75)
044 The Blind Prophet (pc) (82)
046 Rover Mechanic Simulator (pc) (73)

047 Hall of Fame
048 Need For Speed: Road Challenge
052 Odry, PDP i gry komputerowe – wywiad z Przemysławem Rokitą
058 Historia Bungie
066 Football Manager. Historia piłki zamkniętej w liczbach

075 Secret Level
076 7 grzechów filmów na podstawie gier
084 Big box – Darklands
086 Kosmos – Kosmiczna korona
088 Sidequest – Wotakoi. Miłość jest trudna dla otaku / Coda / Oscary rozdane z wyjątkowym precedensem / DMZ – Strefa zdemilitaryzowana, tom 1 / Psy 2.5. W imię miłości – książka i audiobook / Ekranizacja komiksu młodego Kinga / Kryzys – Drugi dodatek do gry Pojedynek Superbohaterów / Nadchodzi dokument o Molesta Ewenement / Mortal Kombat na dużym i małym ekranie / Eli Roth i Borderlands / Football Manager to moje życie. Historia najpiękniejszej obsesji. Bartosz Bielenia z szansą na rolę w Sandmanie? / Warner Bros próbuje ratować Ptaki Nocy
092 KDP #57

093 Credits
094 Wielki projekt Davida Perry’ego – Shiny Entertainment
102 Miyazaki. Tajemnica nieśmiertelności
108 Gry bez końca
113 Felieton – Łukasz Orbitowski – Zardzewiały miecz świetlny
114 Autofire – Discover Vienna: Culture & Technology / Skwarek Spawn dołączy do wojowników Mortal Kombat / Hasbro przywraca na rynek Tigery / Organiczne statki kosmiczne / Jak wydać planszówkę? / Do rodziny Switcha Lite dołączył różowy Coral / 200 jaskrawożółtych kart RTX 2080 Ti / Czy leci z nami Mario? / Reboot Gothica / Quantic Dream na self-publishingu / Książę Persji w VR / Zmiany w usłudze GeForce NOW / Licencjonowany hotel Atari
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Recepta na czasy ostateczne…
120 Felieton – Aleksy Uchański – Zasada nieoznaczoności dziejów
122 Marcin Borkowski – Dziwię się światu