Liczba stron: 148
Cena: 24,90 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Bartłomiej Kluska, Jacek Marczewski, Michał Marek, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Wstęp
FROM JAPAN WITH LOVE
Ekipę FromSoftware miałem okazję dwukrotnie spotkać podczas branżowych imprez. Za każdym razem nie mogłem uwierzyć, że to właśnie ci ludzie wymyślili Ornsteina i Smougha.
Pierwszy raz spotkaliśmy się na gamescomie podczas prezentacji Bloodborne’a. To wcale nie był tłoczny event, bo wtedy FromSoftware, kilka lat po premierze Dark Souls, nie dźwigało jeszcze na swych barach tak wielkiego ciężaru sławy jak obecnie. Japończycy, jak to zwykle oni, prowadzili prezentację w swoim ojczystym języku i chyba tylko wyświetlane plansze miały angielskie napisy. Z pokazu dowiedziałem się, że robią osadzoną w wiktoriańskim sosie grę z kolesiami w szpiczastych kapeluszach. Nigdy jej nie polubiłem, aczkolwiek rysowany przez Piotra Kowalskiego komiks na jej podstawie wydał mi się co najmniej intrygujący.
Kilka lat później na wybrzeżu Adriatyku odbył się event o nazwie Reboot. To była ostatnia jak dotąd edycja tego spotkania deweloperów z całego świata kieszonkowe GDC organizowane w usadowionym na plaży Sheratonie. I właśnie na taką imprezę udało się Chorwatom zaprosić kilku znamienitych gości z Japonii, którzy normalnie do Europy nie przybywają. Obok Fumito Uedy i Yu Suzukiego zjawił się wyglądający jak zahukany akademik w tweedowej marynarce i grubych okularach, określany jako mózg FromSoftware, Hidetaka Miyazaki. Człowiek, bez którego nie byłoby Lordranu, siadł sobie na scenie, założył nogę na nogę i z filozoficznym zafrasowaniem zaczął wygłaszać takie komunały, że marketingowe przemowy ludzi Atari z czasów Raya Kassara wydały się nagle całkiem znośnymi gadkami. No, po prostu nie dało się słuchać przez godzinę historyjek typu „Staramy się robić dobre gry”. Rozumiem, że Shigeru Miyamoto jest w stanie opowiadać na podobną nutę, ale po mistrzu mroku oczekiwałem jednak czegoś więcej..
No właśnie, mroku. Jesienią 2011 roku przeżyłem jedną z najbardziej emocjonalnie angażujących przygód w swoich kontaktach z grami wideo. Wkroczyłem do pełnych gnijącego mchu korytarzy, po ziemi ciekła woda, nie było zawieszonych pochodni na każdej ścianie. Ten świat nie wydawał się pociągający, a gdy wszedłem jeszcze do ruin świątyni, w której zaatakował mnie ze dwadzieścia razy większy bydlak, wydawało się to wszystko bez sensu. Nie pamiętam już, w którym momencie zdecydowałem, że nie wolno przerywać tej pielgrzymki, i pracowicie zacząłem gromadzić dusze, wzmacniać rynsztunek, aż w końcu przedarłem się dalej, przez ogród, w którym czekał wielki pies, aż do położonej na skale fortecy Anor Londo, wydającą się najwspanialszą budowlą z wirtualnych światów. Dark Souls wsysało do swego uniwersum nie tylko widoczkami, ale przede wszystkim zastosowaną mechaniką zarządzania duszami. Powodowało to samo, co najlepsze gry strategiczne czy RPG – że chce się dalej grać, powiększając stan posiadania, kolekcjonując rzeczy, które uznaje się za własne. Mówiąc inaczej – umożliwiały prowadzenie własnego życia w świecie Lordranu. I to było najwspanialsze, aczkolwiek perspektywa spotkania za rogiem delikwenta składającego się z czaszek powiązanych siatką też wydawała się ekscytująca.
Gdy teraz recenzujemy najnowsze dzieło From Software, emocje sprzed dekady znów odżywają. Zresztą w tym numerze jest wiele innych niezwykłych powrotów do przeszłości. Powiększyliśmy objętość po siedmiu latach bez zmiany ceny byliśmy zmuszeni w końcu ją podnieść, ale mam nadzieję, że morze współczesnych i historycznych materiałów to zrekompensuje. I tak teraz będzie co miesiąc, aż sam nie wiem, jak damy radę, ale musimy sobie poradzić i starać się dowozić coraz lepsze artykuły. Do zobaczenia w kolejnym Pixelu, który ukaże się 7 kwietnia.
Spis treści
005 Wstęp
006 Patroni Pixela
008 Spis treści
009 Loading
010 Autofire – Kolekcja Pixela / Crusader Kings III – wojny konsolowe / Broken Ranks
013 Bones Studio – rozmowa z Adrianem Perdjonem
016 Indykarium – Gamedev_expo / Papetura / Loop Odyssey / Alisa / Eraser / Starry Knight / Soma / Ape Out / Genesis Noir / Far: Lone Sails / The Messenger / Descenders / Wingspan
020 Vive Vr Corner – After The Fall / Sing in the Smoke / Drunkn Bar Fight / Openxr VR
022 Retroexpress – Space Racing / Tales of Monsterland / Inca Man
024 Pixel Kids – Tyci Akrobaci / Pupperazzi / Wobbly Life
026 Flying Wild Hog
029 Evercade VS – retro na sterydach
030 The Settlers
034 Odrodzenie serii – rozmowa z Christianem Hagedornem
037 Play the Game
038 Dying Light 2: Stay Human (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (85)
040 Elex II (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (67)
042 Expeditions: Rome (pc) (84)
044 Elden Ring (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (96)
046 Scarf (pc, mac) (80)
047 Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (78)
048 Pokemon Legends: Arceus (switch) (88)
050 Horizon II: Forbidden West (ps4, ps5) (85)
052 Hiden Deep (pc) (70)
054 God of War (pc) (85)
056 Total War: Warhammer III (pc, mac) (88)
058 Cyberpunk 2077 (ps5, xsx) (92)
060 Blood West (pc) (73)
062 Kings of Fighters XV (pc, ps4, ps5, xsx) (86)
063 Hall of Fame
064 Najlepsza gra na świecie – Mystic Towers – wielka przygoda dziarskiego emeryta
070 Robotron 2084
076 Habitat – Drugie życie
081 Secret Level
082 Gry w służbie zdrowiu
086 Big box – Warcraft III
088 Kosmiczny Doug Jones
090 SideQuest – 14 szczytów: Nie ma rzeczy niemożliwych / Krzyk / Koło czasu / King’s Man: Pierwsza misja / Nie patrz w górę / Avengers: Bez drogi do domu / Wolverine, tom 1 / Najemnik Medox / Lazarus / Terminator 2029 – 1984 / Rork, tom 2 / Doktor Strange / Siedmiu żołnierzy / Mroczne miasta. Pochyłe dziecko / Minecraftowy wolontariat / Selekcje / Historia Commodore 64 piksel po pikselu / Wiek paradoksów / Stworzyć komiks / Ekstaza. Lata 90. Początek
098 Gramy też bez prądu – Bloodborne / Destinies / Dark Souls / Dice Throne
100 KDP #77
101 Credits
102 Na drugim końcu tęczy – (Nie)zapomniane gry zręcznościowe na ZX Spectrum – Metro-Cross / Impossaball / Hunchback / Lightforce / Super Trolley / Comando Quatro / Prohibition / Stop the Express / Savage / Elevator Action / Shao-Lin’s Road / Hellfire / Nightbreed
109 Felieton – Łukasz Orbitowski – Zagubiony w kosmosie
110 21 klatek – Dark Seed
116 Game Study – Firewatch – Gdy mniej znaczy więcej
124 Felieton – Piotr Gawrysiak – To będzie kolejny rok!
125 Hardware miesiąca – Monitor Iiyama Red Eagle G-Master
126 Felieton – Aleksy Uchański – Jeszcze jeden pierwszy raz i następna duża rzecz
128 Felieton – Marcin Borkowski – Dzikie rubieże
131 Shadow Warriro 3 (pc, ps4, xone) (83)
01 One Life Left
01 Telewizja PRLowskich nerdów oraz geeków – część pierwsza, popularnonaukowa
04 Telewizor / Jak to drzewiej z tym telewizorowaniem na świecie bywało
05 Polska myśl telewizyjna
06 Jan Szczepanik i telektroskop / Kineskop / Co się oglądało? Jak się oglądało?
07 Polskie programy popularnonaukowe – Kwant / Laboratorium / Lidar / Orbita aka Telewizja młodych kosmonautów
10 Mirosław Hermaszewki i jego lot
11 Przybysze z Matplanety / Kalejdoskop filmowy – Kino Oko
12 Sonda
13 Spektrum
14 Popularnonaukowe animacje – Był sobie… / Ordy
15 Na marginesie / Sensacje XX wieku
16 Nie tylko popularyzacja nauki