Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Jacek Marczewski, Michał Marek, Łukasz Michalski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Wstęp
NIE MA OKAZJI ANI KRASNOLUDKÓW
Tak zwykł mawiać główny specjalista w najlepszym w Warszawie antykwariacie numizmatycznym, jasno dając sygnał, że w jego progach nie należy liczyć na „negocjowanie cen”. W branży gier znamy to prawidło nader dobrze.
O tym, że, jak mawiał ksiądz Natanek, coś się mocno dzieje, zorientowałem się, gdy zobaczyłem cenę Returnala. Wersja standardowa za 339 złotych, zaś cyfrowa edycja specjalna – 389 ztotych. Soulsy ani Spider-Man: Miles Morales nie byly wiele tańsze. W sklepiku Ubi, w którym kupiłem sobie ostatnio na przecenach kilka fajnych figurek, wersje cyfrowe także są horrendalnie drogie. Taki na przykład Assassin’s Creed Valhalla w Ultimate Edition kosztuje w pelnej cenie 479 ztotych.
Kij w mrowisko wsadziłt John Garvin, byly pracownik SCE Bend Studio, reżyser Days Gone, który w rozmowie z ojcem chrzestnym God of War, Davidem Jaffe, powiedział dosłownie „Jeśli kochasz grę, kupuj ją za pieprzoną pełną cenę”. Kilka następnych dni spędził na twitterowym tłumaczeniu swoich słów, ewoluując w kierunku tezy „No przecież jeśli nie będzie odpowiednich wpływów, to nie powstaną sequele”. Po pierwsze, może to i dobrze, jeśli sequele i remastery będą rodzić się w mniejszym natężeniu ni obecnie. Secundo, Garvin nigdy nie był Cyceronem i na słuszną uwagę Jaffe, że skąd gracze mają na starcie wiedzieć, że kochają daną grę, skoro dowiedzą się tego dopiero w momencie, gdy w nią zagrają, nie miał dobrej riposty. Po prostu rzucił otwartym tekstem to, co dobrzy stratedzy wyrażają półgębkiem, owijając w tonę lukrowanych stów: chcemy, żęby gracze wydawali więcej pieniędzy niż dotąd. Rekordowe 155 miliardów dolarów wyłożone przez ludzi na elektroniczną rozrywkę w 2020 roku to jak widać ciągle za mało. Oczywiście Garvin miał w głowie to, że zbyt mały kawałek tortu dostają sami twórcy gier, ale dla zwykłego zjadacza chleba nie ma to przecież wielkiego znaczenia. A czy za same gry rzeczywiście płacimy za mało?
Cofamy się do początku lat osiemdziesiątych. Atari VCS kosztuje wraz z osprzętem około 150 dolarów, pierwsze ośmiobitowe Atarynki chodzą po 500, a Apple II nadal kosztuje w tańszej wersji absurdalne ponad 1000 dolarów, bo Steve Jobs od zawsze miał hopla na punkcie zawyżonych cen. W tym samym czasie kartridż z nową grą kosztował 30 dolarów, podobnie gry komputerowe od SSI czy Sierry OnLine, podczas gdy pierwsze Wizardry osiągnęło na premierze niewyobrażalny pułap 50 dolarów! Pamiętam też z autopsji, że nowe gry na Xboksa 360 kupowałem za około 200 złotych, podczas gdy konsolę nabyłem za niecałe dwa tysiące. Czyli przez lata stosunek ceny sprzętu do samych gier utrzymywał się na poziomie 5-10. Na pytanie, czy współczesne gry są za drogie, odpowiadam, że w porównaniu z innymi produktami popkultury, choćby książkami i komiksami, są koszmarnie drogie. Natomiast w ramach elektronicznej rozrywki już tak bym ich nie określił, bo zawsze kosztowały proporcjonalnie podobne kwoty, ale nigdy też nie stosowałbym złotej zasady Garvina „płać z góry, jeśli zamierzasz w przyszłości pokochać”. Przecież te abonamenty czy promocje, na które utyskuje twórca Days Gone, wymyśla nie kto inny jak jego była macierzysta firma czyli Sony. To nie jakieś obce siły, lecz wydawca stosuje działania z jednej strony tłumiące jednostkową sprzedaż, ale kreujące zyski w innych obszarach. Skoro sam stwarza takie mechanizmy promocyjne, tym głupiej w tym kontekście brzmią słowa Garvina. Poza tym wraz z rewolucją Epic Games Store ci, którzy nie mają i nigdy nie mieli w zwyczaju płacić za gry, i tak dostają comiesięczną wyprawkę za darmo.
Tymczasem w numerze sprawdzamy, czy Returnal jest wart owych 300 złotych, recenzujemy też doskonale It Takes Two, w które sam gram z synem po raz pierwszy wspólnie od czasu, gdy skończyliśmy Super Mario Odyssey, a poza tym dostarczamy setkę innych rzeczy. Jubileuszowy Pixel #70 ukaże się już 3 czerwca. Do zobaczenia!
Spis treści
004 Pixel kłania się patronom
006 Wstęp
008 Spis treści
009 Loading
010 Bo do grania trzeba dwojga – Rozmowa z Josefem Faresem
012 Auto Fire – Dibalo 2: Resurrected / Tekken 7 DLC / Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster
014 Indykarium – Gdybologia indykostatyczna / Z 30 na 15 procent / W Arizonie bez zmian / The Game Development World Championship / BAFTA Dla Carriona / Paradise Lost / Kefir funduje Godota / Doctor Who: The Lonely Assassins / Nuts / Wanted Raccoon / Cloud Climber / Mitoza / Sizeable, Out of Sight, Hidden Lands / Hall of Shame
018 Vive VR Corner – Maskmaker / Cosmodread / Incarna R-AI-D / Seagate Game Drive
020 Retroexpress – Tiny Quest / Albert / Monster Catcher / Battle Kingdom / Delta’s Shadow
022 Pixel Kids – Dorfromantik / Nanotale – Typing Chronicles / Pokemon Quest / It Takes Two / Among Us
024 Valheim
028 Wojna w 3D – rozmowa z Sebastianem Binikiem i Mateuszem Stabryłą z MS Games
030 Land of War: The Beginning
031 Play the Game
032 Outriders (pc, sp4, ps5, xone, xsx) (88)
034 It Takes Two (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (94)
036 Oddworld Soulstorm (pc, ps4, ps5) (72)
037 Returnal (ps5) (70)
038 Genesis Noir: A Cosmic Adventure (pc, mac, xone, switch) (85)
040 Shadow Man Remastered (pc) (85)
041 Lost Words: Beyond The Page (pc, ps4, xone, switch) (60)
042 World of Demons (ios) (84)
043 Doom 3 VR (ps4 vr) (85)
044 Fantasian (ios) (75)
045 I Saw Black Clouds (pc, ps4, xone, switch) (60)
046 SaGa Frontier Remake (pc, ps4, switch, ios, android) (70)
047 Curse of the Dead Gods (pc, ps4, xone, switch) (71)
048 Nier Replicant ver. 1.22474487139… (pc, ps4, xone) (90)
050 Spacebase Startopioa (pc, mc) (60)
051 Hall of Fame
052 Najlepsza gra na świecie – Tetris
058 Huntdown – legenda naszych czasów
066 Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura
072 War Inc. (1997)
077 Secret Level
078 Janusz Gajewicz – elektronik, programista, jakich coraz mniej
082 Biologiczne sprzężenie zwrotne – czyli układ nerwowy w objęciach technologii
088 Big box – Bioshock 2
090 Kosmiczne testy
092 SideQuest – Yakuza i świnki morskie / Mare z Easttown / Video Game Box Art / Cień i kość / Nierealne / Mortal Kombat / Nasze potyczki ze złem / Hitman, tom 4 / Ostatnie łowy Kravena / Yans, tom 1 / Czarna Orchidea / Cyberpunk 2077: Trauma Team, tom 1 / Miotacz śmierci / Prosto z piekła / Później / Megalopolis 2077 / Bajtki / Podziemie / Kajko i Kokosz
098 Gry bez prądu – Lumeria / Andor Junior / Skytear / Tkacze burz / Neuroshima Last Aurora
100 KDP #69
101 Credits
102 Królestwo (za) indyka
107 Felieton – Łukasz Orbitowski – Pif paf, trata tata
108 21 klatek – Monkey Island 2
114 Mamy tysiące pomysłów – rozmowa z Berndem Lehahnem
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Pomniki nieznanego (…)
120 Felieton – Aleksy Uchański – Szansę daj Pixelowi
122 Felieton – Marcin Borkowski – Znalazł się Satoshi