Pixel 06/2022 (80)

Liczba stron: 148
Cena: 24,90 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Bartłomiej Kluska, Jacek Marczewski, Michał Marek, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Pixel 06/202 (80) okładka

Wstęp

HISTORIA NOLANA I JACKA

Piszę ten tekst w trakcie swojego pierwszego w życiu egzaminu. Takiego, który sam zorganizowałem, a nie przyszedłem na niego w roli studenta. Moi drodzy dwudziestodwulatkowie mają do zaliczenia test z teorii i praktyki kultury gier wideo, czyli mówiąc prostym językiem – historii gier. Gdy słuchałem ich wypowiedzi przed rozpoczęciem pisania, serce rośnie, bo zainteresowanie tym, co działo się w zeszłym stuleciu w elektronicznej rozrywce, wcale nie jest udawane.

Przed egzaminem zaczęli naradzać się niczym obozy w „Familiadzie”. Dyskutowali, co jeszcze poza Zorkiem wypuścił Infocom, aż jedna ze studentek przypomniała sobie wzruszającego robota Floyda i tym sposobem doszli do tytułu Planetfall. Pamiętali, że po wyrzuceniu Nolana Bushnella z Atari jego następcą został Ray Kassar, tylko nie byli pewni, jak się pisze to nazwisko. Wiedzieli też, że Jack Tramiel w 1984 roku kupił Atari właściwie za darmo, tylko co później stało się z tym wielkim przedsiębiorstwem? Znali dziwne, czerwone gogle zwane Virtual Boy, które przyniosły tak wiele upokorzeń gigantowi z Kioto. Ba, kojarzyli nawet Eda Boona i jego undergroundowe dzieło o rwaniu kręgosłupów i ognistych bąkach!

Jeszcze kilkanaście lat temu nie zdawałem sobie sprawy, że istnieje aż takie zapotrzebowanie na grzebanie w skarbcu elektronicznej rozrywki. Pisałem „Cyfrowe marzenia” dla siebie, nie mając jeszcze wówczas pomysłu, co zrobić z gotową książką. To były czasy, gdy na portalu na „e” pierwszą Ultimę kupowało się w cenie poniżej 100 dolarów i to w pełnej wersji z monetami. Czyste egzemplarze Comnodore 64 wyprzedawano za 50 złotych, zaś gry na PlayStation 2 rozdawano prawie za darmo, podobnie jak obecnie filmy DVD. Nie interesowałem się zbytnio tym rynkiem i aż się boję myśleć, co jeszcze wówczas po nim krążyło – może oryginalne dokumenty Atari z lat osiemdziesiątych albo podpisane przez Tramiela memoranda u progu wejścia Commodore w segment komputerów? Mystery House Williamsów pewnie też dawało się taniutko pozyskać, zwłaszcza że przecież była to gra bez pudełka. Dopiero sześć dyskietek Time Zone spowodowało, że Sierra On-Line Systems nie było w stanie upchnąć tego w papierowym folderku i trzeba było wprowadzić tekturę.

Świat przez ostatnich kilkanaście lat całkowicie się zmienił. Podczas gdy na rynku filmowych memorabiliów dostrzegam stagnację przejawiającą się choćby w tym, że istniejące w kilkuset egzemplarzach zestawy prasowe hitów Briana De Palmy czy Johna Landisa wystawione są po 10 dolarów i nie ma na nie chętnych, memorabilia growe z podobnych okresów i nawet mniejszym zasięgu medialnym osiągają ponad dziesięciokrotnie wyższe ceny. Musi istnieć nostalgiczny powód, dla którego rzesze trzydziestolatków i czterdziestolatków chcą powrócić do krainy dzieciństwa i pozyskać artefakty, które ją wówczas napełniały kolorami. Z grami byli zżyci, przebywali w wirtualnych światach na równoprawnych zasadach jak w swoim domowym zaciszu, nie oddziela to ich od wydarzeń jak zimne płótno ekranu kinowego. Też gdy o tym myślę, nie czuję potrzeby posiadania teczek prasowych filmów, które niegdyś wielbiłem, bo po co mi to, skoro mam ich obrazy w głowie? A pamiątki związane z grami kocham i gromadzę, rozumiem też dobrze innych, którzy to robią. Nie dzieje się tak wyłącznie z powodu merkantylnego, zakładającego zwiększanie się wartości posiadanych przedmiotów, lecz z powodu uczuć. Chcemy po prostu mieć w domu kawałek historii, która dla wielu z nas była ważną częścią życia.

Za chwilę rozpoczyna się dziesiąta edycja Pixel Heaven, na której wszystkie postacie z kart elektronicznej rozrywki odżywają i stają się częścią tłumu. A kolejny, wakacyjny numer Pixela ukaże się już 7 lipca. Do zobaczenia w kioskach i skrzynkach pocztowych!

Spis treści

003 Wstęp
004 Patroni Pixela
006 Spis treści

007 Loading
008 Autofire – Overwatch 2 / Dark Envoy / Apple muzeum / Gry z Netfliksa
012 Indykarium – Unreal Engine 5 / Loop Odyssey / Independendt Games Festival Awards / Aggie Awards / Before Your Eyes / Bitburners / Best Month Ever / The Long Road North / White Shadows / Our Lady of Sorrow / Hidden Cats in Paris / The Upturned / Tandis / Dissonance
016 Vive Vr Corner – Fracked / Seawolf VR / Virtual Fighting Championship / Warplanes: Battle Over Pacific
018 Retroexpress – The Lava Birds / We Are Stardust / Rogue64 / Rival Gangs
020 Pixel Kids – Taito Milestones / Wystrzałowe katapulty
022 10 edycja Pixel Heaven
028 Kangurek Kao

031 Play the Game
032 Evil Dead: The Game (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (85)
034 Eiyuden Chronicle Rising (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (70)
036 Kao Kangurek (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (85)
038 Sonority (pc, mac) (75)
040 Nintendo Switch Sports (switch) (72)
042 Tennis Manager 2022 (pc, mac) (67)
043 Destroy All Humans! 2: Reprobed (pc, ps5, xsx) (77)
044 Galactic Civilizations IV (pc) (65)
046 Dolmen (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (77)
048 Crossfire: Legion (pc) (84)
050 Sniper Elite 5 (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (80)
051 Fields of Glory II: Medieval – The Rise of Swiss (pc) (79)
052 Space Punks (pc, ps5, xsx) (72)

053 Hall of Fame
054 Najlepsza gra na świecie – Future Wars
058 Brøderbund
064 Spacewar!
070 Short Circuit – number 5 żyje!

075 Secret Level
076 Bunt maszyn – czyli od zabójczych NPC po zagładę ludzkości
082 Big box – The Eidolon
084 Kosmos – Kosmiczne start-upy
086 SideQuest – Jojo’s Bizarre Adventure Stone Ocean / Miasto jest nasze / Tokyo Vice / Tajemnice Marylin Monroe: Nieznane nagrania / Sonic 2 / Doktor Strange w multiwersum obłędu / Smutek / Nasza bandera znaczy śmierć / Kajko i Kokosz / Wanted Lucky Luke / Silver Surfer Czarny / Dni Piasku / Kanibale Nowego Jorku / Sara / Injustice. Bogowie pośród nas. Rok drugi / Star Wars: Vader. Mroczne wizje / Heavy Liquid
094 Gramy bez prądu – Azul: Ogród królowej / Gra w kotka i pyszczek / Warchest / Epic: Pojedynek
096 KDP #80

097 Credits
098 Trylogia lotnicza LucasFilm Games
105 Felieton – Łukasz Orbitowski – Głowa rozbita o próg
106 21 klatek – Ravenloft
112 Game Study – This War of Mine – Nic śmiesznego
124 Felieton – Piotr Gawrysiak – Uhu ha, uhu ha, to jest wiosna zła!
126 Felieton – Aleksy Uchański – Kilka myśli o żabie rogatej
128 Felieton – Marcin Borkowski – Bujanie w obłokach

129 Postal Dude i jego koszmary
131 Pięćdziesiąt twarzy Dooma – rozmowa z Wojtkiem Mroczkiem

One Life Left – ukochane żołnierzyki, albo jak się bawiliśmy w wojnę
02 Wpierw były ołowiane żołnierzyki
03 Nie tylko dzieciarnia
04 Popularność żołnierzyków
05 Żołnierzyki z importu
06 Airfix
07 Matchbox
08 Polskie wtryskarki / Kioskowce, sklepowce, lizakowce…
09 Produkcja
10 Dystrybucja / Ruch
11 Zabawa
12 Przegląd wojsk
16 Wczorajsze zabawki – dzisiejsze eksponaty