Pixel 07/2022 (81)

Liczba stron: 148
Cena: 24,90 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Bartłomiej Kluska, Jacek Marczewski, Michał Marek, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Pixel 07/2022 (81) okładka

Wstęp

PRINCE JORDAN W WARSZAWIE

Spotkałem ponad sto legend elektronicznej rozrywki, byłem na górze czarnoksiężnika w Dolinie Krzemowej, gdzie urzęduje twórca Ponga, byłem z Fredem Raynalem w dawnym biurowcu Infogrames, ale nigdy nie doświadczyłem czegoś takiego jak podczas wizyty naszych gości z Pixel Heaven 2022.

Erica Chahiego znałem już wcześniej, widzieliśmy się kilka lat temu w Montpellier podczas mojej podróży po południu Francji. Spotkaliśmy się na Place de la Comedie, w sąsiedztwie fontanny Trzech Gracji, potem siedliśmy sobie w typowej kawiarence, gdzie się spożywa croissanta z kawą, i rozmawialiśmy o – jakżeby inaczej – Another World. Ta gra bowiem jak mało która zdołała uruchomić pokłady wyobraźni wśród graczy odkrywających nowe trendy w elektronicznej rozrywce na początku lat dziewięćdziesiątych.

Ale zanim zagrałem u siebie w Another World, zobaczyłem u kolegi wielki komputer kupiony z myślą o słupkach zestawień, tekstach i technicznych obliczeniach. Ta supermaszyna składała się z metalowej budy w kształcie prostopadłościanu oraz stojącego na niej monochromatycznego monitora. Oprócz całej biznesowej oprawy kolega miał oczywiście gry, w tym jedną pokazową o odzianym na biało blondynie z mieczem w garści przechodzącym przez najeżony pułapkami labirynt. Teoretycznie był to krok wstecz w stosunku do Commodore 1701, czyli kolorowego cuda, do którego miałem dostęp, przyswajając Maniac Mansion, Defender of the Crown i mnóstwo innych tytułów, jednak w tej grze było coś więcej: animacja nigdy czegoś podobnego nie widziałem nawet w najdoskonalszych produkcjach typu The Last Ninja czy Impossible Mission. Ten biały człowiek z gry poruszał się jak postać ze świata rzeczywistego, a jego perypetie wydawały się tak realne jak filmowe przygody Indiany Jonesa. Tak, to był Prince of Persia napisany samodzielnie przez Jordana Mechnera. Nigdy nie zdołałem go skończyć, jednak utkwił mi w głowie jako zwiastun nowej ery w grach komputerowych.

Równo trzydzieści trzy lata po tym, jak zobaczyłem Księcia, spacerowałem z jego twórca oraz Erikiem Chahim po Łazienkach. Pokazałem im posag Piotra Wysockiego, inicjatora powstania listopadowego, potem zegar słoneczny i posag Bachusa na placyku przy pałacu Na Wyspie. W końcu Jordan usiadł na kamiennych schodkach na brzegu jeziorka i zaczął szkicować widok pałacu z miejsca, gdzie wykonuje się większość warszawskich pocztówek. Gdy skończył, pojechaliśmy na spacer po Starym Mieście, a potem do Fabryki Norlina, którą zareklamowałem naszym gościom jako galerię najnowszej generacji, łączącą nową architekturę ze starymi motywami, czyli coś w stylu gier retro

Jordan zobaczył tam Apple Il, na którym spędził przed laty tysiące godzin, programując Karatekę i Prince of Persia. Bardzo się ucieszył, że mógł też zjeść na miejscu coś z kuchni ukraińskiej, choć najbardziej chciał spróbować polskiej, ale niestety w okolicy nie było żadnego baru mlecznego. Najbardziej mnie ujęła rozmowa z nim na tematy filmowe: znał dobrze „Powiększenie” Antonioniego, wiedział, że inspirowany był nim film Briana De Palmy „Blow Out”. Kilka razy podczas swojego pobytu coś szkicował, jakieś sceny, momenty, sytuacje. Okazało się, że od wielu lat jest utalentowanym rysownikiem, wydał nawet książeczkę ze swoimi ilustracjami, której jeden egzemplarz podarował mi. W komiksie „Monte Cristo” był tylko scenarzystą, ale kto wie, czy ta pasja do utrwalania rzeczywistości na papierze nie zaowocuje w przyszłości samodzielnym projektem? Poza tym, że jest przemiłym człowiekiem, Jordan Mechner okazał się dla mnie prawdziwym artystą, poszukującym medium do tego, by snuć opowieści o świecie i swoich związanych z jego obserwowaniem doznaniach. Nigdy wcześniej nie spotkałem takiego człowieka renesansu wśród twórców gier.

Powróciwszy z innego śswiata i Persji do rzeczywistości, przypominam o wakacyjnej przerwie i Pixelu #82, który ukaże sie dopiero 8 września. Bawcie się dobrze, odpoczywajcie i wracajcie potem do grania!

Spis treści

003 Wstęp
004 Patroni Pixela
006 Spis treści

007 Loading
008 Autofire – SF w rytmie black and white / Summer Game Fest 2022 / PC Gaming Show 2022 / Xbox & Bethesda Games Showcase 2022 / Capcom Showcase 2022 / Pierwsze seriale Marvela / Computerspiele Museum / Konkurs zespołowego tworzenia gier komputerowych
016 Indykarium – Amaze / Dome Keeper / Railbound / Black Resin / Deadlink / Rogue Spirit / Kandria / Lost Twins 2 / Celestial Empire / Dungeons of the Amber Griffin
020 Vive Vr Corner – Ultimate Fishing Simulator / Home Run Derby / Walkabout Mini Golf / Hockey Shooter
022 Retroexpress – Miner 2019er / Junior’s Great Adventure / Ball and Chain
024 Pixel Kids – Frogger and the Rumbling Ruins / LEGO Builder’s Journey / Ship Ahoy / Zwierzaki na wsi
026 Wikingowie znowu podbijają świat

029 Play the Game
030 Frozenheim (pc) (80)
032 The Elder Scrolls Online: High Isle (pc, mac, ps4, xone) (60)
033 Out There: Oceans of Time (pc) (67)
034 Starship Troopers: Terran Command (pc, mac) (85)
035 Insomnis (pc, ps4, ps5) (50)
036 The Guild 3 (pc) 64)
037 Neon White (pc, switch) (85)
038 The Querry (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (90)
040 Mario Strikers: Battle League Football (switch) (76)
041 Diablo Immortal (pc, ios, android) (60)
042 Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (90)
044 MX vs ATV Legends (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (74)
045 Oxide Room 104 (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (65)
046 Zorro The Chronicles (pc, ps4, xone, switch) (85)

047 Hall of Fame
048 Najlepsza gra na świecie – Cave Story
052 Jak supernowa – historia Human Engineered Software
058 Outlaws – kto pierwszy sięgnie po rewolwer
064 Ośmiobitowe hity kinowe – Star Wars / Star Wars: The Empire Strikes Back / Star Wars: Return of the Jedi / Rambo: First Blood Part II / Rambo III / Cobra / Robocop / Aliens / Gremlins / Neverendig Story / Indiana Jones and the Temple of Doom / Indiana Jones and the Last Crusade / Batman

071 Secret Level
072 Matt Skorpion, Boomerang legendy wciąż żywe – rozmowa z Tadeuszem Trojakiem
076 Zbuduj i zaprogramuj, czyli Lego Mindstorms Robot Inventor
082 Big box – Pillars of Eternity
084 Kosmos – Kosmiczne dziury
086 SideQuest – Pokemon Journeys / Star Trek: Strange New Worlds / Jurassic World: Dominion / Buzz Astral / Top Gun Maverick / The Petaverate / Lakers: Dynastia zwycięzców / Stanger Things 4 / Thor / WOdy Morteluny, ksiąga 1 / Nocny krzyk / Węgiel i krzem / Niewidzialna granica / Piękna / Metal Hurlant #2 / Miłość, śmierć i roboty / Dom wielu dróg / Hongkong. Powiedz, że kochasz Chiny / LucasArts: Les Chroniques
094 Gramy też bez prądu – Battle of Midway / Małe epickie podziemia / Mikromakro: Miejski poker / Cartaventura: Winlandia
096 KDP #81

097 Credits
098 Exodus: The Last War
102 The Incredible Machine
109 Felieton – Łukasz Orbitowski – Supermasywni
110 21 klatek – Thimbleweed Park
116 Game Study – King’s Quest – Protoplasta gier pecetowych
122 Ken Williams – rozmowa
124 Felieton – Piotr Gawrysiak – Nie tylko o kawie…
126 Felieton – Aleksy Uchański – Felieton na wakacje
128 Felieton – Marcin Borkowski – Coraz mniej sztuczna AI

131 Dekada wielkiej przygody

One Life Left
– technologia PRL: Wpierw o audio
03 Gramofony, patefony i winyle
04 Patefon, czyli ślepa uliczka / Pierwsza polska gramofonizacja
05 Przed Bambino
06 Epika Bambino
07 Obok Bambino / Po Bambino
08 Fale i radia – początki rafiofonizacji
09 Technologiczne skoki
10 Pierwsze polskie odbiorniki
11 A po wojnie
12 Kasety i szpule – magnetyczny zapis dźwięku
13 Pierwsze polskie szpule
14 Nadciąga czas kasety / Deszcz radiomagnetofonów
15 Przenośny odtwarzacz kaset magnetofonowych / Nasz Kajtek
16 Na marginesie o bateriach / Dlaczego było tak dobrze, jeśli było tak źle?