Liczba stron: 124
Cena: 14,50 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Łukasz Bernacki, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Bartłomiej Dramczyk, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz

Wstęp
CZTERDZIEŚCI LAT TEMU NA DZIKIM ZACHODZIE
Latem 1980 roku Atari wkroczyło do krainy mlekiem i miodem płynącej. Uberkombinatowi dowodzonemu przez Raya Kassara dosłownie wszystko się udawało. Hasło towarzyszące targowej prezentacji w Las Vegas komputerów ośmiobitowych linii 400 i 800 – „Touch the future” – odnosiło się także do wypuszczanego przez Atari oprogramowania czy projektów społecznych. Konkurencja nie istniała. Aż pewnego wakacyjnego dnia do Sunnyvale dotarł list od piętnastoletniego Adama Claytona z Salt Lake City…
Młodzian dostarczył do centrali Atari donos, z którego wynikało, że w wydanej rok wcześniej grze zatytułowanej Adventure znajduje się easter egg, w którym autor wbrew poleceniom przełożonych umieścił napis „Created by Warren Robinett”. Do menedżerów dotarło, że istnieje oddolna wroga inicjatywa podważająca ich codzienne decyzje. Robinett co prawda już wcześniej wylogował się ze struktur firmy, ale może istniały w nich jeszcze jakieś inne krety? Zaczęło się ich tropienie. Rządzący Atari Kassar, głęboko sceptyczny wobec organizowanych jeszcze od czasów Nolana Bushnella heteroseksualnych weekendowych spotkań pracowników w jacuzzi, wszedł w konflikt z ekipą na jeszcze drugiej płaszczyźnie. Wprowadził mobbing, jaki przy dzisiejszych standardach trudno sobie wyobrazić. Kilka miesięcy wcześniej z firmy odeszli ludzie, którzy z założyli Activision, ale jeszcze nie bardzo było wiadomo, jak to się skończy, ponieważ w maju ruszył proces mający ukrócić praktykę samowolnego wydawania gier na Atari 2600. Równolegle zabrano się za prześwietlanie tych, którzy pozostali. Efekty? Z Atari odchodzi Carol Shaw, legendarna programistka, która dzieło swojego życia, River Raid, stworzy za moment na Atari 2600, ale już pod bandera Activision. Sunnyvale opuszcza absolutnie kluczowa postać, weteran Gene Lipkin, spec od marketingu i szef działu automatów. Rezygnuje również Rick Maurer, autor fenomenalnego sukcesu konwersji Space Invaders na 2600. Wreszcie w kolejnych tygodniach ustępuje kobieta piastująca funkcje dyrektora sprzedaży na poza amerykańskie rynki, zwalniając miejsce dla dwóch późniejszych grabarzy Atari, którzy podziela się na tym kawałku dodatkową władzą. Dona Osborne’a i Howarda Rubina. Zupełnie prywatnie uważam, że Osborne był w największym stopniu odpowiedzialny za późniejszych krach konsolowych Pac-Mana i E.T. oraz zawalenie się rynków sprzedaży.
To wszystko działo się zakulisowo, szeroka publiczność o tym nie wiedziała i cieszyła się, grając na automatach w Pac-Mana, zimnowojenne Missile Command, na drewniano-czarnej konsoli łupiąc w Space Invaders. Decydentom z Sunnyvale wydawało się, że ruchy skrzydeł motyla nie mogą zmienić losów świata i że ich hegemonia potrwa jeszcze przynajmniej dekadę. Tymczasem list Adama Claytona rozpoczął szereg przemian doprowadzających do krachu firmy. Jeśli próbować z perspektywy historycznej wskazywać jeden element rozpoczynający efekt domina, to było właśnie to.
Tak sobie myślę, że latem 1980 roku umarł stary świat i z monolitu wydostały się pędy tego wszystkiego, co stało się tak bliskie nam w Polsce. Niepotrzebne już nikomu w USA komputery Atari zostały wywalone na nadwiślański rynek, automaty z polikwidowanych dystyngowanych salonów gier trafiły przez Niemcy do rodzimych wozów Drzymały oraz na dworce kolejowe i to, co kilka lat wcześniej stanowiło szał za oceanem, zaczęło napędzać młodą wyobraźnię również nas tutaj. Nikt nie narzekał, że zjadamy resztki jedzenia z niegdyś suto zastawionego stołu, bo nikt nie wiedział o tym, że w Stanach tak potężnie gruchnęło.
A dziś? Ukazał się dokument o tamtych czasach, ale ponieważ nie posiadam Netfliksa, nie miałem na razie okazji go obejrzeć. Zachęcam za to niezmiennie, żeby historię elektronicznej rozrywki starać się przemierzać, kierując się własnym spojrzeniem i wrażliwością, a zwłaszcza próbując łączyć przeszłość£ z teraźniejszością. Oczywiście nowy numer Piaxela stara się wyświetlić jak najwięcej sekretów z tego skarbca, ale mamy też dla was bardziej współczesne materiały i rekordowy, wakacyjny zestaw premier. Do zobaczenia 1 października tuż przed Pixel Heaven 2020
Spis treści
002 Moja ulubiona gra – Head Over Heels
003 Wstęp
004 Spis treści
005 Loading
006 Indykarium – Steam Game Festival / Unity Bolt / Carrion / Electro Disaster / Liberated / O assetach / A Hand With Many Fingers / The Wake: Mourning Father, Mourning Mother / Stayhomer / The Almost Gone / Geese vs Cthulhu / Monolight / Kinoko / Winter War
010 Vive Corner – Paper Beast / Into the Radius / Wizards Dark Times / Projekt Proton
012 Retroexpress – Cocoa and the Time Machine / The Isle of the Cursed Prophet / Hired Sword 2
014 Pixel Kids – LEGO Super Mario / Creaks / Twonscaper
016 Pixel Haven 2020
022 Tatuaże, awatary i LeBron James
025 Play the Game
026 Ghost of Tsushima (ps4) (87)
029 Microsoft Flight Simulator 2020 (pc) (90)
030 Metamorphosis (pc, ps4, xone, switch) (85)
032 Beyond a Steel Sky (pc, ios) (81)
034 Torchlight III (pc) (65)
035 Iron Man VR (psvr) (80)
036 F1 2020 (pc, ps4, xone) (84)
037 Maid of Sker (pc, ps4, xone) (63)
038 Carrion (pc, mac, xone, switch) (75)
039 SINoALICE (ios, and) (70)
040 Hellpoint (pc, mac, ps4, xone) (67)
041 Necrobarista (pc, ios) (75)
042 Creaks (pc, mac, ps4, xone, switch) (90)
043 Röki (pc) (84)
044 Crysis Remastered (switch) (68)
045 Destroy All Humans! (pc, ps4, xone) (60)
046 Wasteland 3 (pc, ps4, xone) (91)
048 Deadly Premonition 2 (switch) (84)
049 Total War Saga: Troy (pc, xone) (77)
050 Relicta (pc, ps4, xone) (65)
051 Immortal Realms: Vampire Wars (pc, ps4, xone, switch) (68)
052 Windbound (pc, ps4, xone, switch, stadia) (50)
053 What Happened (pc, ps4, xone) (10)
054 Paper Mario: The Origami King (switch) (78)
055 Hall of Fame
056 Najlepsza gra na świecie – Tony Hawk’s Pro Skater – THPS czyli cuda z deski
062 Enigmatyczna legenda – wywiad ze SCORPIĄ
064 Tank 1990 w wersji współczesnej. Krótka historia World of Tanks
072 Bijatyki sięgają po sławę
079 Secret Level
080 Quantic Dream
084 Kosmiczne baterie
086 Sidequest – Puella Magi Madoka Magica / Scooby-Doo / Przeklęta / The Old Guard / Rick i Morty / Oblicze mroku / Niewyjaśnione tajemnice / Płaszcz i szpony / The Umbrella Academy / Faithless / Tajne Imperium / Promethea / Globalne pasmo / Coś zabija dzieciaki / W dół do ziemi / Stumptown t.1 / Czarne Nenufary / Hellblazer t.2 / Klub Detektywów / Abominacja / Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa / Saturnin / Unofficial Atari: A Visual History / 24: Declassified / Festival strachu / Japoński cyberpunk / UFO. Wojskowi, piloci i funkcjonariusze państwowi mówią o faktach
094 KPD #62
095 Credits
096 Indiana Jones i klątwa skasowanych gier
101 Felieton – Marcin M. Granat – Natłok idei
102 Gdy rozum śpi… czyli słów kilka o The Dream Machine
106 S.T.A.L.K.E.R. 10 modów
113 Felieton – Michał Zdancewicz – FPS Blues
114 Autofire – Na planecie Enoch / Orwell’s Anima Farm / Destropolis / Epic kontra Apple i Google / Atomic Heart kusi / Halo i Vampire przesunięte / Nowy tytuł Remedy / 61 milionów Switchów / Spelunky 2 / Resident Evil 7 na topie / Nowe Call of Duty / Hitman 3
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Please wait…
120 Felieton – Aleksy Uchański – Wyprawa na kolejny krąg
122 Felieton – Marcin Borkowski – Gaga meme