Liczba stron: 148
Cena: 29,99 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Bartłomiej Kluska, Jacek Marczewski, Michał Marek, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Wstęp
NIE MA GWIZD NA GAMESCOMIE
Gdy londyńskie targi gier ECTS wraz z nadejściem nowego milenium zaczęły chylić się ku upadkowi, ich rolę przejęło organizowane w Lipsku Games Convention. Nigdy na tej imprezie nie byłem, słyszałem za to opinie, że wschodnioniemieckie hale wystawiennicze nie dawały rady, sprawiając wśród uczestników wrażenie, że gnieżdżą się w przymałej kubaturze, otoczeni ciemnością i smutkiem. Na szczęście już na początku 2009 roku zaczęły krążyć informacje o narodzinach nowej inicjatywy w Kolonii.
Na pierwszy gamescom przybyłem jako przedstawiciel Horrorfestiwalu, czyli filmowej imprezy, którą wówczas współorganizowałem. Do miasta z wielką katedrą podjechałem pociągiem sypialnym, w przedziale męcząc się z pijanym Niemcem, który nie dość, że jadł kiełbasę i bekał, to jeszcze przeklinał, o czym wiedziałem, bo miałem nieszczęście znać z czasów nauki niemieckiego słowa „verdammte” i „scheiss”. Dotarłem o siódmej rano, odstawiłem walizkę do hotelu, pokręciłem się po okolicy i poszedłem szukać wejścia na Koelnmesse.
Na gamescomie pojawiły się tłumy, ale nie miałem odczucia, jak podczas kolejnych edycji, że nie da się przecisnąć przez główną arterię targów. Spotkałem Kroogera kręcącego relację dla jednego z portali, zobaczyłem reklamy najnowszych produkcji Sony i Ubisoftu, ale przede wszystkim w zaułku jednej hal odkryłem wystawę starych konsol i komputerów. Stały sobie w szklanych gablotach, wyznaczając początek tego typu ekspozycji, a ja fotografowałem ich zawartość i niektórych zdjęć użyłem potem w „Cyfrowych marzeniach”.
Co innego mnie zaskoczyło. Otóż po obejściu każdego kawałka Koelnmesse na żadnym ze stoisk nie spotkałem choćby jednej legendy elektronicznej rozrywki. To nie ECTS, gdzie tacy ludzie jak Chris Roberts, Peter Molyneux, prezes LucasArtsu czy Ian Livingstone dumnie kroczyli pośród tłumów, rozdając uściski dłoni. Do Kolonii wysłano ludzi zajmujących się promocją tytułów i tak pozostało na lata. Przypominam sobie dosłownie kilka wywiadów zrealizowanych podczas tych targów w ciągu jedenastu stacjonarnych edycji imprezy i musiałbym sprawdzić, czy to nie były tylko dwa lub trzy. Kilka lat temu spotkałem Richarda Garriotta, ale nie podczas samego gamescomu, lecz towarzyszącej mu imprezy dla deweloperów o nazwie devcom. Ktoś powie, że przecież twórcy nowych tytułów przybywają na targi, prowadzą prezentacje i nierzadko są chętni udzielać wywiadów. Owszem, tylko owe rozmowy, często w obecności osoby z działu PR, mają na celu wyłącznie pompowanie nowych tytułów.
Gdy w 2011 roku jechaliśmy na gamescom ze Zdanem i Murmurem, wiedzieliśmy, że mamy się interesować stoiskami, filmować co ciekawsze dekoracje. Absolutnym wyjątkiem było stanowisko CD Projektu, gdzie za ladą stali Michał Kiciński i Marcin Iwiński, chętni do porozmawiania o historii Wiedźmina. To właśnie kojarzę jako jedno z nielicznych spotkań z historią podczas gamescomu. Kolońska impreza nie jest bowiem miejscem na wspominki i nostalgię, lecz stanowi największą na świecie machinę promocyjną przemysłu gier wideo. Przez dekady charakter targów mocno się zmienił i największe postaci elektronicznej rozrywki, nawet jeśli przylatywały do Kolonii, to w kwestiach czysto roboczych lub biznesowych, a nie po to, żeby się publicznie pokazywać. Trochę szkoda legendy ECTS i Londynu, do którego leciało się spotkać bogów, ale przytłaczająca przewaga gamescomu w kubaturze oraz milionie migoczących światełek i tak każą uznać ten event za jedną z najlepszych rzeczy, jakie wymyśliła branża.
Spis treści
003 Wstęp
004 Patroni Pixela
006 Spis treści
007 Loading
008 Autofire – Bloody Hell Hotel
010 Autofire – Wampirem być – rozmowa z Wladem Marhuletsem
012 Autofire – Walka na alternatywnym froncie – rozmowa z Tomaszem Wacławkiem
014 Autofire – Siedmiu wspaniałych w rytmie Django – rozmowa z Mateuszem Pilskim
016 Indykarium – Unity / Patrick’s Parabox / Pixel / Kosmosis / Mothmen 1966 / The Many Pieces of Mr. Coo / Star Valor / The Mortuary Assistant / Kociarze
020 Vive Vr Corner – Warhammer 40,000: Battle Sister / Kayak VR Mirage / Green Hell VR / F1 2022
022 Retroexpress – Lykia – The Lost Island / /\O[] / Bufonada / BrainBreak
024 Pixel Kids – Automatoys / Lego Atari 2600 / Kirby’s Dream Buffet / Myszkowanie
026 Gamescom – Gigarelacja 2022 – Outcast 2 / The Last Case of Benedict Fox / Evil West / Dead Island 2 / Street Fighter 6 / Lies of P / A Plague Tale: Requiem / Return to Monkey Island / Jagged Alliance 3 / Warhammer 40,000: Shootas, Blood & Teef / Warhammer 40,000: Darktide / Colossal Cave 3D / The Last Oricru / Steelrising / Petiment / Gunfire Reborn / Alone in the Dark / System Shock / Devil in Me / Metal: Hellsinger / Planet of Lana / The Chant / Arkanoid: Eternal Battle / Grounded / Sonic Frontiers / Shadow of Doubt / The Callisto Protocol / Hyenas / Floodland / Company of Heroes 3 / Minecraft Legends
037 Play the Game
038 Xenoblade Chronicles 3 (switch) (90)
040 Hard West II (pc) (88)
042 Klonoa Phantasy Reverie Series (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (80)
044 Matchpoint Tennis Championships (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (69)
045 XEL (pc, switch) (65)
046 Sword and Fairy: Together Forever (pc, ps4, ps5) (70)
047 Live A Live (switch) (85)
048 Two Point Campus (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (80)
050 Fire Emblem Warriors: Three Hopes (switch) (80)
051 Way of the Hunter (pc, ps5, xsx) (76)
052 Stray (pc, ps4, ps5) (70)
053 Endling: Extinction is Forever (pc, ps4, xone, switch) (87)
054 The Last of Us: Part I (ps5) (88)
056 Satins Row (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (80)
058 Farthest Frontier (pc) (73)
059 Hall of Fame
060 Najlepsza gra na świecie – Populous II – Bóstwo to ma klawe życie
064 Historia Zeldy – dzieje 3D
070 Deathspank
074 StarCraft
079 Secret Level
080 Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi
084 Big box – Star Wars: X Wing
086 Kosmos – Kosmiczne paliwa
088 SideQuest – Uncle From Another World / Predator: Prey / Czarny ptak / Północ / Elvis / Birdgirl / Sandman, sezon 1 / Bullet Train / Thor: Miłość i grom / Zbrodnie przyszłości / Rozkwit i upadek imperium Triganu. Księga 1 / Amazing Spider-Man. Powrót złowieszczej szóstki / Kajko i Kokosz. Złota kolekcja, tom 4 / Reckless, tom 1 / Hellblazer, tom 3 / Star Wars. Wojna łowców nagród / Beverly / Miasto w chmurach / Mimowolne cyborgi / Najsłynniejsze teorie spiskowe / Komiks polski / Każdy komiks jest fantastyczny
096 Gramy też bez prądu – San Francisco / Twisted Fables / Cubitos / Serce lodu
098 KPD #82
099 Credits
100 Gry zabarwione czerwienią
107 Felieton – Łukasz Orbitowski – Światło gaśnie, czas ucieka
108 21 klatek – The Legacy Realm of Terror
114 Szkolna zadyma – Skool Daze
116 Game Study – Wiedźmin – Na wyboistym wiedźmińskim szlaku
126 Felieton – Piotr Gawrysiak – Ku pamięci…
128 Felieton – Aleksy Uchański – Rozważania nad istotą
130 Felieton – Marcin Borkowski – Patrzę w lewo, patrzę w prawo
One Life Left – Technologia PRL: tym razem o wideo
02 Domowe „kino” PRLu / Prehistoria
03 XIX-wieczna rozrywka / Zabawka dla mas i edukacyjne urządzenie
04 Polski „Ornak” / Nasze magiczne ściany
05 Bajkowa technologia
06 Magiczne opowieści
07 Zapomniana magia / Potęga telewizora / Szlachetne kamienie odbiornikowego świata
08 Rosyjska myśl techniczna / W całości już nasz
09 Zanim na dobre ruszył kolor
10 Rosyjski kolorowy świat
11 Nasze barwy / Znów było dobrze, choć było źle
12 Projektory i magnetowidy / Przed VHSowym szaleństwem
13 VHSowy szał / Polski grajdołek
15 Polskie odtwarzacze VHS
16 W ramach podsumowania