Liczba stron: 148
Cena: 29,99 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Bartłomiej Kluska, Jacek Marczewski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Wstęp
SEKRETY WYSPY MARZEŃ
Secret of Monkey Island zostanie ze mną na zawsze. Nie chodzi o to, że jest zabawną grą przygodową, lecz stał się doświadczeniem kształtującym wyobraźnię gracza.
Latem 1992 roku zbierałem pieniądze na kupno peceta. Obrazkami, które przekonały mnie do ostatecznego porzucenia zakurzonego Atari 800XL i rozejrzenia się za nowym wehikułem wirtualnych marzeń, było zobaczenie w empiku Amigi Format z kolumnami poświęconymi grze Hook. Gdy spojrzałem na siedzącego z wędką rybaka, stojącego obok niego chłopca, który następnie chodził sobie po jakiejś osadzie, zrozumiałem, jak daleko świat uciekł od czasu pozostającego wciąż w mojej głowie ideałem Maniac Mansion. Chwilę później pierwszy raz w życiu kupiłem pismo poświęcone grom komputerowym i był to numer Top Secretu z posępną warownią na okładce.
W tym wydaniu Borek zamieścił rozwiązanie do Secret of Monkey Island II. Tekstu nie czytałem, ale zobaczyłem zamieszczony z prawej strony ciąg bajecznie kolorowych obrazków z tropikalnej wyspy. Wówczas już wiedziałem, że muszę się wziąć w garść i sprzedać jeszcze więcej losów loterii Express, żeby szybciej zarobić na wymarzony sprzęt. Nawiasem mówiąc, pomógł mi wówczas Jerzy Brzęczek, którego drużyna wygrywała na igrzyskach, a ludzie kupowali więcej losów, wierząc, że szczęście się i do nich uśmiechnie.
Gdy już miałem wielką szarą budę z sercem oznaczonym sygnaturą 386SX, zacząłem kończyć po kolei wszystkie tytuły opisywane w Computer Studio, a także te z Top Secretów. Po przejściu wymarzonego Secret of Monkey Island II przyszedł czas na oryginał. Trafiłem na pogrążoną w granatach nocy wyspę Mêlée i poczułem, że mogę stamtąd nie wychodzić. Snułem się po rynku, pomoście z tawerną, nabrzeżu z automatem do wydawania grogu, rezydencją na skraju urwiska. Snułem się po ostępach Melée, zwłaszcza po lesie pełnym świetlików, uświadamiając sobie, ze tego właśnie szukałem w grach – odpoczynku w innym świecie, pozbawionym szarości i trudów realności. Na automatach goniły mnie nieustannie klauny z kosmosu, a tutaj mogłem zwiedzać i napawać się widoczkami, jakże ładniejszymi od tych z Maniac Mansion. Poza tym to była wyspa, obszerny świat, a nie ciasne mury rezydencji z przylegającym do niej basenem.
Opuszczenie Mėlée i popłynięcie do dalszych wysp archipelagu nie było już takim przeżyciem, ale wspomagany instrukcją wyprodukowaną w komputerowym studiu na Marsa 6 doszedłem szybko do finału, po którym ekran zgasł, a na czarnym tle zamigotał napis: „Wyłącz komputer i idź spać”. Faktycznie, była czwarta rano. Nie wiedziałem jeszcze wówczas, kto był twórca tej gry, ale stało się jasne, że jak nikt rozumie umysły graczy. Byłem jednym z tysięcy jego fanów.
Pisząc „Cyfrowe marzenia”, znalazłem adres mailowy Rona Gilberta i zapytałem o parę rzeczy, prosząc go przy okazji o przesłanie jakichś unikatowych zdjęć do publikacji w książce. Odpisał! Stwierdził, że nie ma teraz czasu, ale postara się wkrótce coś znaleźć. Nigdy już nie odpowiedział. ale i tak byłem wdzięczny za tę wiadomość, tak bardzo dodającą otuchy, potwierdzającą, że bóg istnieje naprawdę.
Sto dwadzieścia miesięcy później spotkałem go w pokoju Marriotta w San Francisco, gdzie przez godzinę rozmawialiśmy o mitach Secret of Monkey Island. Siedzieliśmy we trójkę, z jego dziewczyną, a obecnie żoną, która włączając się czasem do rozmowy, przypominała Ronowi to, co wyleciało mu z pamięci. Czułem, że koło się zamknęło, młodzieńcze marzenia zostały w pełni przywołane i oswojone. Z tym większym zdziwieniem przyjąłem powrót Małpiej Wyspy, bo byłem przekonany, że pomiędzy Gilbertem a LucasArtsem wyrósł raz na zawsze mur niezgody. Mam już Return to Monkey Island na dysku, uruchomiłem go nawet na chwile, ale na razie nie wyszedłem poza wesołe miasteczko. Może kiedyś zdecyduje się ponownie odwiedzić krainę młodości.
Spis treści
003 Wstęp
004 Patroni Pixela
006 Spis treści
007 Loading
008 Autofire – Phantom Hellcat
010 Autofire – Slasher w pstrokatym teatrze – rozmowa z Aleksandrą Godlewską
011 Autofire – World of Warcraft: Dragonflight
012 Autofire – Edgerunners
014 Autofire – D23 Expo: Disney & Marvel Games Showcase
016 Indykarium
018 Indykarium – Time Loader / Birds With Feelings / Bear and Breakfast / Last Days of Lazarus / Lazy Galaxy 2 / Eyes in the Dark / Catie in a Meowmeowland / Artformer Ancient Stories / Indyk: Charles Games
020 Vive Vr Corner – Swarm / Compound / Epic Roller Coasters / Ready Playe One Oasis Beta
022 Retroexpress – Jungle Joe / Shallow Domains / Knights & Slimes
024 Pixel Kids – Zamek rycerzy herbu Lew / Kotki i smoki / Voyage / Pokemon TCG: Battle Academy 2022
026 Umowy wydawnicze na złe i dobre czasy
030 Horror człowieka – rozmowa z Tomem Heatonem
033 Play the Game
034 Return to Monkey Island (pc, mac, switch) (92)
036 Immortality (pc, xsx) (77)
037 Serial Cleaners (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (71)
038 Splatoon 3 (switch) (90)
040 Gloomwood (pc) (83)
041 Thymesia (pc, ps5, xsx, switch) (75)
042 Steelrising (pc, ps5, xsx) (77)
044 There is No Light (pc, ps4, xsx, switch) (70)
046 NBA 2K23 (pc, ps4, ps5, xone, xsx, switch) (75)
047 F1 Manager 2022 (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (84)
048 Jack Move (pc, mac) (85)
049 Hall of Fame
050 Najlepsza gra na świecie – Grand Theft Auto: Vice City
056 Star Wars: Dark Forces
062 Theme Hospital – koszmar Hipokratesa
066 Spotkania z Ramą – Rama
071 Secret Level
072 Tytus Emerytem
076 City Hunter – seks, przemoc i humor
080 Robert E. Howard i jego bohaterowie
084 Big box – The Bard’s Tale
086 Kosmos – Kosmiczne naszywki
088 SideQuest – Dragon Ball Super: Super Hero / Broad Peak / Trzy tysiące lat tęsknoty / Nie! / Kleo / Zbrodnie po sąsiedzku, sezon 2 / Totalna katastrofa: Woodstock ’99 / Rio / Project Mermaid / Grób Batmana / Ocaleni. Anomalie kwantowe / Tom Strong, tom 3 / Screaming Planet / Pierwotny / Binio Bill, wydanie zbiorcze / Wojna łowców nagród. Darth Vader, tom 3 / Sliver Surfer, tom 1 / Jacked / Filozofia cyberbezpieczeństwa / Kult – Boskość utracona
096 Gramy też bez prądu – Dinokalipsa / Overboss / Dziki samogon / K2 Big Box
098 KDP #83
099 Credits
100 Vox Populi – oddać graczom głos – rozmowa z Michałem Mrozkiem
104 Kłamstewka: własnym życiem
109 Felieton – Łukasz Orbitowski – Jak propagowałem satanizm wśród dzieci
110 21 klatek – Noctropolis
116 Game Study – Dying Light – zombie parkour
126 Felieton – Piotr Gawrysiak – O niebezpieczeństwie posiadania telefonu…
128 Felieton – Aleksy Uchański – Powrót królów
130 Felieton – Marcin Borkowski – Cierpienia starego jurora
One Life Left – Technologia PRL: Nostalgiczna reszta
02 Notatka o wytrzymałości
03 Cały ten kram – aparat fotograficzny / grzałka do wody / kalkulator / lodówka / maszyna do szycia / maszynka do golenia / odkurzacz / pralka / prodiż / saturator / sokowirówka / syfon / telefon tarczowy / termowentylator / turystyczny aparat do masażu / żelazko
10 Obcy kram – aparaty fotograficzne / długopis z zegarkiem / drukarka / malakser z NRD / toster z NRD / zegarek / zapalniczka Zipp
13 Pewex i bony towarowe
15 Podsumowanie
16 Post Scriptum