Liczba stron: 124
Cena: 16,90 zł
Wydawca: Idea Ahead
Redaktor naczelny: Piotr Mańkowski
Autorzy: Andrzej Bazylczuk, Marcin Borkowski, Bartosz Czartoryski, Marek Czerniak, Bartłomiej Dramczyk, Marcin M. Drews, Paweł Gawlikowski, Piotr Gawrysiak, Szymon Góraj, Marcin M. Granat, Mikołaj Kamiński, Bartłomiej Kluska, Emil Leszczyński, Jacek Marczewski, Łukasz Michalski, Dariusz J. Michalski, Piotr Pieńkowski, Piotr Pocztarek, Paweł Schreiber, Piotr Stypka, Michał Śledziński, Aleksy Uchański, Michał R. Wiśniewski, Michał Zdancewicz, Piotr Żymełka

Wstęp
SEN O KONSOLI
Właśnie wypożyczyłem na tydzień Xboksa Series X. Podłączyłem czarną puszkę do panoramicznego monitora zamiast do telewizora 4K w salonie, bo tam byłaby silna konkurencja w postaci MiniMini+ i programów o urządzaniu wnętrz. Wiem, że nie wycisnę jakości, o jaką apelował kombinat z Redmond, ale przecież testuję tylko funkcjonalność sprzętu, a nie jego parametry techniczne. Te badamy w Loadingu, biorąc również na warsztat PlayStation 5.
Nigdy nie byłem urodzonym konsolowcem, choć pierwszą konsolę zobaczyłem już w stanie wojennym. U kolegi na urodzinach pojawił się jakiś niemiecki klon Home Ponga, ale – co może się wydać niewyobrażalne – odbijanie piłeczki wydawało się śmiertelnie nudne, nawet dla głodnych wrażeń dziewięciolatków. Tak właśnie wyglądały początki elektronicznej rozrywki: w salonach powodujący ucisk w piersiach Space Invaders, na ZX Spectrum arcydzieła liniowego prymitywu w postaci Jumping Jack i Chuckie Egg, a na konsoli Pong. Strasznie marnie się to wszystko zapowiadało, a jednak potem nadeszły rewolucje.
We wrześniu 1995 roku krążyłem po ECTS, tuż przed europejską premierą PlayStation, i pamiętam rozwieszony na całą Olympię baner reklamowy z nazwą konsoli. Czuć było, że coś wisi w powietrzu. Nie czytałem jednak w Secret Service działu konsolowego, podobnie jak ominęły mnie zachwyty Gulasha nad sprzętami Segi, bo cóż zrobić, że żadne Tekkeny, Wipeouty czy Virtua Fightery mnie nie interesowały. Dopiero w 2006 roku wpadł mi przypadkiem w ręce numer magazynu Neo Plus z recenzją God of War. Było w screenach tej gry coś niezwykłego, zew przygody, przemierzania zapomnianych dominiów, uczucie zniewalające i nakazujące, żeby w nią zagrać. No, ale rzecz była wydana tylko na PlayStation 2. Zorientowałem się, że wyglądająca jak czarny piórnik maszynka jest na przecenach, zakupiłem ją, dodatkowo płytę z platynowym Kratosem, i w zimowy wieczór zasiadłem za sterami. Okazało się, że brakuje karty pamięci, po którą trzeba było ponownie szorować do pierwszego w Polsce Saturna w Arkadii. Gdy już wyszedłem na pokład podskakującego na falach brygu, uruchomiłem przytroczone do rąk łańcuchy i poczułem wibrowanie pada, wiedziałem, że to inne doświadczenie od dotychczas poznanych.
W tym samym roku pałeczkę lidera elektronicznej rozrywki przechwycił na moment Microsoft. Gears of War było czymś tak bardzo innym, świeżym i soczyście brutalnym, że kupno Xboksa 360 stawało się koniecznością. Czarny piórnik po skończeniu paru klasyków czym prędzej sprzedałem, podłączyłem nową biała budę do świeżo kupionego telewizora LCD i wkroczyłem do śniegów Lost Planet, a zwłaszcza do niesamowitej jaskini, z najbardziej realistyczną grafiką, jaką dotąd widziałem. A Dead Rising z trzodą zbiegła z Romerowskiego „Świtu Żywych trupów” i płynący w grze realny czas, z powodu którego można było pozbawić się szansy na ukończenie przygody i wcale o tym nie wiedzieć? W międzyczasie ukazał się jednak Gothic 3 i znów posiadanie szybkiego peceta stało się koniecznością…
Od tego czasu ani nie pogardzam konsolami, ani nie jestem ich bezkrytycznym fanbojem. Zwykle gram na nich tylko w to, czego nie ma na pecetach. Akurat dowodzony przez mającego na koncie niemal same zawodowe porażki Phila Spencera Xbox w ostatnich latach zupełnie zrezygnował z exclusiveów, co wraz z nieintuicyjnym menu konsoli spowodowało, że One’a praktycznie nie dotykałem – kończąc na nim tylko Quantum Break, zanim pojawiła się wersja na PC. Było też parę miesięcy zauroczenia Switchem, które minęło, gdy się połapałem, że poza Breath of the Wild ukaże się ledwie kilka wyjątkowych gier na te konsolę.
Czy tym razem wkroczymy w zupełnie nowy wspaniały świat? Wątpię, ale sam z ciekawością przeczytałem wrażenia kolegów z testowania nowych sprzętów. Dla wielu posiadanie PlayStation 5 lub XSX będzie najlepszym prezentem na święta i świetnie, bo to oznacza, że elektroniczna rozrywka wciąż bawi i dostarcza dreszczyku ciekawości. Szczęśliwego Nowego Roku i do zobaczenia ponownie w czwartek 7 stycznia!
Spis treści
005 Wstęp
006 Spis treści
007 Loading
008 Autofire – Transient / SpellForce 3 DLC / Deluxe Ski Jump 2 / Falconeer / NBA 2K21 / Game & Watch: Super Mario Bros. / Bugsnax / Destiny 2: Poza światłem / Spider-Man Remastered / King’s Bounty II
012 Indykarium – Pixel Awards Europe 2020 / Indyczo, nietargowo /
013 Indykarium – Silniki – Unity / Construct / Gamemaker: Studio / Twine / Godot / Bitsy / RPG Maker / Uneral Engine / Pico-8 / Ren’py / Inne
014 Indykarium – Aida / Inbento / Bridge Strike / Metamorphosis / Devlive / Nature Matters A Jaourney to Save the Planet / Paradise Lost / Rustler / Soldat 2 / Stargaze / The Tenants / Tohu / Tools Up! / The Unholy Society
016 Vive Vr Corner – Swordsman / Sairento / Swords of Gargantua / Vive Sync
018 Retroexpress – CPC Soccer / Planet Balls / Zeta Wing / Rat-A-Tat
020 Pixel Kids – Zniw Adventure / All of You
022 PlayStation 5
026 Xbox Series X
029 Play the Game
030 Emire of Sin (pc, ps4, xone, switch) (84)
032 Spider-Man Miles Morales (ps4, sp5) (85)
034 The Dark Pictures Anthology: Little Hope (pc, ps4, xone) (90)
035 Sackboy: WIelka przygoda (ps4, ps5) (80)
036 DiRT 5 (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (84)
037 Chicken Police (pc, mac, ps4, xone, switch) (85)
038 Yakuza: Like a Dragon (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (91)
040 Assassin’s Creed Valhalla (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (81)
042 Kingdom Hearts: Melody of Memory (ps4, xone, switch) (70)
043 Sam & Max: Save the World Remastered (pc, switch) (71)
044 Godfall (pc, ps5) (65)
046 Call of Duty: Black Ops – Cold War (pc, ps4, ps5, xone, xsx) (82)
048 Disc Room (pc, mac, switch) (75)
049 Hall of Fame
050 Najlepsza gra na świecie – Commander Keen
054 Od piłeczki do rewolucji cyfrowej
062 Tron – pierwszy z cyfrowych światów
070 Chłopaki z naszej paki – The Goonies
077 Secret Level
078 Kto nam dał skrzydła, czyli skąd się wzięły symulatory lotu?
084 Powszechna wysyłkowa wypożyczalnia programów komputerowych – Enter-Computing
090 Kosmiczne plakaty
092 SideQuest – Inuyashiki / Gambit królowej / Truth Seekers / The Madalorian, sezon 2 / Moonbase 8 / Od nowa / New X-Men: Bunt w instytucie Xaviera / BBPO. Piekło na Ziemi – tom 5 / Instytut bombowych teorii / Resident Alien. Witamy na Ziemi – tom 1 / Batman – ostatni rycerz na Ziemi / Zegar zagłady / Pokolenia / Potwór / Berezyna / Potworna kolekcja / The Old Guard / Złoty wiek – tom 2 / Szninkiel / Cyberpunks Girls – opowiadania / Andzia / Królowie bajek / Puszka Pandory / Not All Fairy Tales Have Happy Endings / Sid Meier’s Memoir! A Life in Computer Games
100 KDP #65
101 Credits
102 Kwadratowa historia włóczęgi – kulisy powstania Vagrant Story
108 Flight of the Amazon Queen
111 Felieton – Łukasz Orbitowski – Całe życie z Tolkienem
112 Krótkie gry o zabijaniu
118 Felieton – Piotr Gawrysiak – Ufać i oby nie musieć kontrolować!
120 Felieton – Aleksy Uchański – Ta okropna dwoistość bytu
122 Felieton – Marcin Borkowski – Co jest łatwe, co jest trudne