PSX Extreme 01/11 (161)

Liczba stron: 100
Cena: 7.99 zł
Wydawca: Grupa 69
Redaktor naczelny: Przemysław Ścierski
Zastępca Redaktora Naczelnego: Grzegorz Drabik
Zespół redakcyjny: Andrzej Błaszczyk, Mirosław Grabe, Bartek Majowski, Michał Mazur, Artur Salwarowski, Maciej Żmuda-Adamski, Tomasz Staroń, Jakub Szarleja, Marcin Teller, Bartosz Dawidowski, Przemysław Małecki

PSX Extreme 161 - okładka

Wstęp

Czwarty kwartał roku kojarzy mi się z nocami jakie zarywałem na granie oraz stertą gier, z której co kilka godzin wybierałem kolejny tytuł, gdy ogarniało mnie znużenie. Najczęściej nie starczało mi czasu na ogranie samych tytułów AAA, zaś w redakcji ze wszystkich recenzji odkopywaliśmy się dopiero w styczniu. Prawdziwy gracz w tym czasie  miał nie lada dylematy patrząc na swoją świnkę-skarbonkę. Ale te czasy mija-ją. Od kilku lat trochę się pozmieniało – punkt kulminacyjny przesunął się na przełom października i listopada, co jeszcze można zrozumieć i zaakceptować,  ale jak wytłumaczyć fakt, że pojawia się coraz mniej gier pudełkowych? Ten rok był pod tym względem słaby. Nie było żadnej świątecznej lawiny, branża  szybko wypstrykała się z hitów grubego kalibru i na listach wydawniczych zaczęło świecić pustkami. Szok. Ktoś zrzuci to na karb kryzysu, ktoś inny na  wydłużony okres developingu albo rozdrobnienie rynku (iPody, handeldy, gry przeglądarkowe, dystrybucja cyfrowa itd.). Ale jest jeszcze inny, być może  zasadniczy powód, dla którego wydawcy nie zasypują nas grami. Branża sama  na siebie ukręciła bicz. Jak? Przewróćcie stronę i będziecie mieć odpowiedź  na pytanie – dlaczego w roku, w którym konsole tej generacji przeżywają  apogeum popularności, jest tak mało gier na sklepowych półkach. 
Takie tytuły jak Gran Turismo 5, które deweloper przygotowywał przez ponad 5 lat, już teraz są uznawane za relikt przeszłości w tym biznesie. Tak, biznesie, bo przecież rynek gier to biznes, w którym pasja i wizja odgrywają coraz mniejszą rolę. SCE zapewne zdaje sobie sprawę, że ogromne koszty muszą się zwrócić, dlatego przypuszczam, że GT5 może być grą, która zostanie sprzedana według nowego modelu sprzedaży – w częściach. Owszem, były już gry  w częściach, choćby Tales of Monkey Island (WiiWare), w przypadku którego  nikt jednak nie ukrywał tego faktu, numerując nawet kolejne chaptery. Z Gran Turismo może być trochę inaczej. Odcinek pilotażowy kupiliśmy już ponad 2 lata temu (GT5 Prologue). Przed kilkoma tygodniami do sklepów trafiła pełna gra. No właśnie, w jakim sensie pełna? W momencie gdy to czytacie, są już 3 darmowe patche i zgaduję, że będzie ich więcej – i nie wszystkie za friko. Pudełkowe GT5 to idealna podstawka pod różne moduły DLC: samochody, trasy, części, tryby… I kto wie, co jeszcze. W panikę mogą zacząć wpadać  gracze bez dostępu do Sieci. Są tacy? A pewnie, że są i jest ich całkiem sporo. Sony liczy jednak na klientów wpiętych od ogólnoświatowej pajęczyny, bo ci przyniosą im podwójne korzyści. Ciągle udoskonalana i dopompowywana kolejnymi DLC produkcja powstrzyma wielu z nas przed zbyt szybką jej odsprzedażą (ograniczając tym samym rynek wtórny). A na tym bardzo zależy  wydawcom gier. Kolejne DLC przy okazji wygenerują dodatkowe zyski. Tak jak pisałem – dwie korzyści, Ja tymczasem zapraszam do recenzji. Grę Polyphony mieliśmy okazję przetestować bardzo dokładnie, a werdykt zajął pełne 8 stron (a w konkursie można wygrać GT5 Signature Edition!). Przy okazji porównaliśmy z GT5 dostępne na rynku wyścigi: Forzę 3, NFS; Hot Pursuit i zbliżający  się Test Drive Unlimited 2, który mieliśmy okazję ograć i jako jedyne medium na świecie uzyskaliśmy zgodę na ściągnięcie shotów prosto z gameplayu.
Czeka na Was również playtest Mortal Kombat, którym Amer jest zachwycony, jak również faktem, że jednym z nowych wojowników będzie Kratos z God  of War. Ed Boon szykuje udany reset serii. Ogrywamy również krótki kod zbliżającego się FPS-a pt. Homefront, którego twórcy w dużej mierze celują w target serii Call of Duty. Porządny scenariusz, bardzo odważne, wręcz kontrowersyjne sceny i kilka świeżych patentów (głównie w multi). Czy THQ ma szanse z Activision? W marcu poznamy odpowiedź (…) Nie pamiętam kiedy w  ostatnim czasie było tyle dobrych gier na konsolę Wii. Wystarczy powiedzieć, że najwyższą ocenę w konsolometrach ma właśnie platforma Nintendo. Mało tego – większość tytułów skierowana jest do graczy hardkorowych. Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni. Zapraszam do lektury życząc w imieniu całej redakcji  Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku. . [sciera@psxextreme.pl]  

Spis treści

004 Wstęp
004 Spis treści

006 Co nowego?
006 Gry Wykastrowane
007 Ohayo Nippon
008 The Cursed Crusade
009 Shift 2 Unleashed
010 Tomb Raider
011 Bulletstorm
012 Conduit 2
014 Mortal Kombat
020 Test Drive Unlimited 2
023 Uncharted 3: Drake’s Deception
024 Homefront

030 Hydepark

032 Recenzje
032 The Sly Trilogy (ps3)
032 Prince of Persia Trilogy (ps3)
034 Donkey Kong Country Returns (wii)
036 Disney Epic Mickey (wii)
038 Kirby’s Epic Yarn (wii)
040 Goldeneye 007 (wii)
042 Dance Evolution (x360)
042 Dance Paradise (x360)
043 Michael Jackson The Experience (wii)
044 Tron Evolution (ps3, x360)
045 Sonic Colours (wii)
046 Motion Sports (x360)
046 Sonic Free Riders (x360)
047 Smackdown vs Raw 2011 (ps3, x360)
047 Create (ps3, x360, wii)
048 Nail’d (ps3, x360)
050 Splatterhouse (ps3, x360)
052 Deadly Premonition (x360)
053 Gray Matter (x360)
054 Two Worlds II (px3, x360)
056 Apache Air Assault (ps3, x360)
058 Gran Turismo 5 (ps3)
068 Dead Nation (ps3)
069 Battlefield: Bad Company 2 – Vietnam (ps3, x360)

070 Pocket
070 Golden Sun Dark Dawn (ds)
071 Call of Duty lack Ops (ds)
071 Goldeneye 007 (ds)

072 Gracz w Tokyo. Tego nie przeczytacie w przewodniku
079 Nauka w Europejskiej Akademii Gier
080 Od Gracza dla Graczy
081 Okiem Maniaka – Dzieci cyfrowej ery
082 To było grane – Gran Turismo
083 Graczpospolita
084 Powrót do przeszłości – Magnavox Odyssey
086 Szmugler
087 Biegaj, skacz, przeżyj
088 Sport
089 Wyścigi
090 RPG
092 Listy
096 Region filmowy
097 Prenumerata

W recenzjach dobrze wypadają trylogie Sly’a i Prince of Persia zgarniając odpowiednio noty 9 i 8. Gran Turismo 5 zgarnia osiem stron i ocenę równą 9. Dobrze radzą sobie także: Donkey Kong Country Returns (9-), Kirby’s Epic Yarn (8+), Goldeneye 007 (9), Deadly Premonition (8-), Gray Matter (8+), Dead Nation (8+), Battlefield: Bad Company 2 – Vietnam (9+), Golden Sun Dark Dawn (8-). Gorzej: Motion Sports (3).