PSX Extreme 05/2004 (81)

Liczba stron: 84
Cena: 6.99 zł
Wydawca: Grupa 69
Redaktor naczelny: Przemysław Ścierski
Zastępca Redaktora Naczelnego: Wojciech Oczko
Zespół redakcyjny: Andrzej Błaszczyk, Mirosław Grabe, Norbert Konieczny, Marcin Kosman, Tomasz Kozieł, Bartek Majowski, Artur Salwarowski, Tomasz Staroń, Marcin Teller, Artur Włodarczyk, Maciej Żmuda-Adamski
Druk: Elanders Polska

PSX Extreme 81 - okładka

Wstęp

Noworoczna stagnacja za nami. Krzepiące jest pojawienie się wielu ciekawych gier i to na wszystkie trzy platformy: GaCkowi trafiło się kilka mniej lub bardziej udanych exclusiwów; PS2, ot, standardowo bym rzekł – poszerzyła swoją bibliotekę o kilka perełek; natomiast Xbox… Xbox dorobił się kolejnej „dziewiątki z plusem” – po NINJA GAIDEN, ta ocena przypadła SPLINTER CELL: PANDORA TOMORROW. Powstrzymam się tu przed jakimkolwiek komentarzem. Wnioski wyciągnijcie sobie sami. Pomogę Wam troszeczkę: konsola giganta z Redmond wkrótce u nas potanieje.

○ ile ceny konsol sukcesywnie będą spadać, tak szansę na analogiczny spadek cen NOWYCH gier można doszukiwać się w zbliżającym się wejściu do Unii. Niestety, kilkunasto procentowa obniżka plasuje gry konsolowe wciąż na zbyt wysokim pułapie, przynajmniej jak na polskie warunki. To jest tak. Z jednej strony cieszymy się ze gry nowej generacji legitymują się niebanalnym wykonaniem, z drugiej zapominamy, że koszty takich projektów są również niebagatelne. Nie wiem czy zdajecie sobie sprawę, że zrobienie większości dzisiejszych tytułów z górnej półki kosztuje 5-10 milionów dolarów, i to pod warunkiem, że nie wykorzystują one jakiejś znanej licencji. Ta potrafi pochłonąć kolejny milion (B-klasowe licencje), a nawet kilkanaście (rekord: Harry Potter, 15mln). Koszty wyznaczają automatycznie próg opłacalności, który oscyluje w granicach miliona sprzedanych egzemplarzy. Mogłoby się wydawać, że osiągniecie takiego wyniku jest łatwe, biorąc pod uwagę bazę prawie stu milionów konsol nowej generacji. Jak się okazuje, wcale tak nie jest, a analogia „dobra gra = wysoka sprzedaż”, jest czasem zawodna.

To poniekąd tłumaczy fakt, dla którego wydawcy wolą inwestować w sprawdzone i co ważne, znane marki, robiąc na przykład ich remake czy sequel. Zresztą, na naszym forum dyskusyjnym (www.psxextreme.pl) zapytaliśmy naszych Czytelników o tytuły gier na które czekają i wyniki mówią same za siebie: liczą się głównie sequele najgłośniejszych tytułów, i to głównie tych „dojrzałych”. Zupełny brak zainteresowania takimi grami jak GEIST czy SUDEKI jest poniekąd zrozumiały, ale jak zatem wytłumaczyć fakt, że niewielu z Was oczekuje kolejnych edycji duetów JAK & DAXTER czy RATCHET & CLANK (wynik na poziomie 0,5%, czyli niewspółmiernym chociażby do następnej części tasiemca FINAL FANTASY). Zapraszam do konsolometrów.

Za miesiąc szykuje się garść naprawdę elektryzujących doniesień: nie dosyć że poznamy zupełnie nowe, dotychczas ukrywane projekty gier, dowiemy się dużo więcej o każdym z dotychczasowych tytułów „most wanted” (chociażby MGS3), to jeszcze zaprezentujemy Wam kolejne szczegóły na temat konsol następnej generacji, przede wszystkim handheldów. To wszystko za miesiąc, dzięki doniesieniom z największych targów elektronicznej rozrywki, E3. Szukajcie nas jak zwykle, koło 20stego. Czas oczekiwania niech umili Wam lektura tego numeru i pierwsza seria pytań GigaTestu, którego zwycięzca otrzyma konsole ale również możliwość współpracy z naszym wydawnictwem. Jest zatem o co walczyć. Strzałka. [Mr.Ś]

Spis treści

003 Wstęp
003 Spis treści

004 Co nowego
005 Ohayo Nippon
006 RalliSport Challenge 2
008 Crash Bandicoot: Unlimited
009 Mercenaries / Samurai Warriros
010 WWE: Day of Reckoning / Galactic Wrestling
011 Pariah
012 Metal Gear Solid 3: Snake Eater
014 Ace Combat 5: The Unsung War / The Getaway 2
015 Final Fantasy XI
016 Resident Evil 4
017 Onimusha: Blade Warriors
018 Jade Empire
020 Killer 7
021 Silent Hill 4: The Room
022 Halo 2
024 Hyde Park

026 Recenzje
026 Metal Gear Solid: The Twin Snakes (gcn)
029 Alias (ps2, x)
030 Splinter Cell: Pandora Tomorrow (x)
034 Breakdown (x)
034 Mafia (x)
034 Puyo Pop Fever (ps2, x, gcn, dc)
036 Forbidden Siren (ps2)
042 The Suffering (ps2, x)
046 Arx Fatalis (x)
046 Knights of the Temple (x)
046 Culdcept (ps2)
047 Malice (ps2)
048 Billy Hatcher and the Giant Egg (gcn)
050 Final Fantasy Crystal Chronicles (gcn)
052 Glass Rose (ps2)
053 The X-Files: Resist or Serve (ps2)
054 NFL Street (ps2, x, gcn)

056 Hardkor
039 Forbiden Siren – opis przejścia
056 Szara strefa
056 Hdd do ps2
057 Felieton – Okiem maniaka – 30 dni z życia developerów
058 Kampania PlayStation 3
058 Muzyka gracza – Legend of Zelda – The Wind Walker OST / Metal Gear Solid Snake (Red disk)
059 Rubin i jego atomy
059 XNA – cudowne narzędzie Microsoftu
060 PSX not dead – Buzz Lightyear of Star Command / Quake 2 vs Alien Resurrection / Colin McRae
061 Felieton – Od gracza dla graczy – Praca w branży: redaktor pisma (cz. 1)
062 Dreamcast lives 4ever
063 On-line

064 Pocket
064 GBA tuning
065 Shining Soul 2 (gba)

066 Kącik sportowy
068 Kącik bijatyk
070 Kącik wyścigowy
072 Kącik RPG
074 Listy
080 Region DVD – S.W.A.T. Jednostka specjalna / Naciągacze / Kill Bill: Część 1
081 Prenumerata

Najlepiej ocenione gry: Metal Gear Solid: The Twin Snakes (8+), Splinter Cell: Pandora Tomorrow (9+), Forbidden Siren (8), The Suffering (8), NFL Street (8)
Najsłabiej ocenione gry: Malice (4-)