PSX Extreme 07/2004 (83)

Liczba stron: 84
Cena: 6.99 zł
Wydawca: Grupa 69
Redaktor naczelny: Przemysław Ścierski
Zastępca Redaktora Naczelnego: Wojciech Oczko
Zespół redakcyjny: Andrzej Błaszczyk, Mirosław Grabe, Norbert Konieczny, Marcin Kosman, Tomasz Kozieł, Bartek Majowski, Michał Mazur, Artur Salwarowski, Tomasz Staroń, Marcin Teller, Michał Wiesner, Artur Włodarczyk, Maciej Żmuda-Adamski
Druk: Elanders Polska

PSX Extreme 83 - okładka

Wstęp

Po „cieńszych” miesiącach poprzedzających okres wakacyjno-urlopowy, wszystko wskazuje na to, że już od lipca konsolowa maszyna powoli ruszy do przodu, żeby ostatecznie w czwartym kwartale przyprawić nas o zawrót głowy. Oj tak, jeszcze sporo dobrego przed obecną generacją konsol. Zrozumiały to chyba ich macierzyste firmy (SONY, MS i N), które na E3 nabrały wody w usta, nie chcąc psuć sobie rynku doniesieniami o nowych stacjonarnych platformach. Rozsądne zagranie. Mnie w ogóle nie spieszy się do zmiany sprzętu – z posiadania każdej konsolki jestem usatysfakcjonowany. Wszystkiemu winny… nie, nie ocet – PeCet. Otwarta architektura tego komputera „pcha grafikę” do przodu, wymuszając nowe, szybsze konsole. Wyjściem z sytuacji byłoby zaprzestanie produkowania gier na PC, co też bardzo powoli jest uskuteczniane, ale nie ma co liczyć na całkowite odcięcie supportu (Karmack i Molyneux nie odpuszczą). Alternatywny postęp w tej dziedzinie znalazło NINTENDO, które nową przenośną konsolą daje wyraźnie do zrozumienia, że stawia na zabawę (jak to N), aniżeli high-endowy kombajny z dopasioną grafiką 3D, MP3, organizerem, budzikiem, kinem (walkam XXI wieku)… Zamiast dopalać w wizualne aspekty zabawy, Ninny zainwestowało w „miód”. I tak w DS będą to: dwa ekraniki, w tym jeden dotykowy, mikrofon i „bezprzewodowy Multiplayer”.. O ile do dwóch ostatnich rozwiązań jestem całkowicie przekonany, tak ów głośno reklamowany „taczskrin” wydaje mi się nietrafiony. Już pomijając umiarkowana pomysłowość developerów na wykorzystanie 2. ekranu, nie wydaje mi się rajcowne granie na „palmtopie”. Niespecjalnie podoba mi się taki interfejs: rozpędzanie Sonica poprzez szybkie „pocieranie” ekraniku (porażka), sterowanie Samus poprzez przesuwanie paluchem po ekranie i „pukanie” w przeciwników… NINTENDO również nie jest do końca pewne sukcesu DS – stad decyzja o oszczędzeniu zbyt cennej marki „GameBoy” (po VirtualBoyu wolą dmuchać na zimne). W każdym razie, aż strach się bać, co też skośnoocy inżynierowie wielkiego N zamierzają wpakować do swojej „przefomowej” stacjonarnej konsoli; stawiam na: kamerkę, mikrofon, bezprzewodowy pad z „błędnikiem” i może coś na wzór pióra świetlnego. Czyżby gry wideo następnej generacji miały zredefiniować pojęcie gry konsolowej? Wszak Iwata przebąkuje o rewolucji…

Póki co należy się cieszyć, że wraz z wejściem do Unii polski MICROSOFT zamieścił na swojej witrynie internetowej, wśród swoich produktów, również konsolę Xbox. Przyznali się! Na tym się jednak skończyło, bo firma nie zamierza sprzedawać Xboxa, natomiast pojawiły się pogłoski, jakoby sieć Media-Markt już niebawem miała wprowadzić iXiego do swojej oferty. Brawo!

Macie długopisy? Będą potrzebne, bo zabierając ten numer na plaże (choć lato ponoć w tym roku odwołali), będziecie mieli co zakreślać. Ankieta, która zadecyduje o dalszym charakterze pisma – to raz. Testowa zabawa „Czy jesteś potencjalnym klientem N5” – dwa. Trzecia część GiGaTestu to… [tutaj możesz wypróbować długopis].
A. dwa B. pięć C. trzy

A numer, że się tak wyrażę – wybitnie „samurajowy”, co – jak już pewnie zauważyliście – zaanonsowała okładka. Jeśli mam być szczery, niespecjalnie kocham całe japońskie spektrum kulturowe, a nie przepadam właśnie za samurajami (kodeks, postawy, honor… ja tam wolę wojowników ninja). Tyle że konsole nieodłącznie wiążą się z Japonią, a Japonia ma ciągle żywą i bogata tradycję oraz kulturę – samuraje byli, samuraje są i będą bohaterami gier. Trudno, ja się cieszę, że westernowe klimaty powracają do łask. Pif-paf, ciach! Uciekam. [ściera]

Spis treści

003 Wstęp
003 Spis treści

004 Co nowego
004 Krajobraz po burzy
005 Ohayo Nippon
006 Predator: Concrete Jungle
008 Playboy: The Mansion
009 Deadlands / Driv3r
010 The Polar Express
012 GTA San Adreas / Iron Phoneix
013 Krew, konsole i odrąbywane głowy
014 Burnout 3
016 E3
020 Second Sight / Resident Evil 4 / Destroy All Humans! / Ghost Recon 2
022 Crash 'N’ Burn / BC / Star Fox / Advance Wars: Under Fire
023 The Getaway: Black Monday / God of War / MechAssault 2: Lone Wolf
024 Hyde Park

026 Recenzje
026 Deadly Skies III (ps2)
028 Riding Spirits 2 (ps2)
030 Full Spectrum Warrior (x)
032 Tom Clancy’s Ghost Recon Jungle Storm (ps2)
034 SingStar (ps2)
036 Shrek 2 (ps2, x, gcn)
038 Onimusha: Blade Warriors (ps2)
039 Samuraj Jack: The Shadow of Aku (ps2, gcn)
040 Samurai Warriors (ps2)
041 Way of the Samurai 2 (ps2)
042 Onimusha 3: Demon Siege (ps2)
046 Gran Turismo 4 Prologue (ps2)
050 La Pucelle Tactics (ps2)
051 Future Tactics: Uprising (ps2, gcn, x)
052 Thief Deadly Shadows (x)

054 Hardkor
044 Samuraje kontra Ninja
054 Szara strefa
054 Muzyka gracza – Final Fantasy: The Battle Mages / Sounds of Onimusha
055 Felieton – Okiem maniaka – Świat po burzy…
056 „Niemieckie zombiaki”
057 U wrót Ogrodu
058 PSX Not Dead – Persona 2: Eternal Punishment / Micro Machines vs Crash Team Racing
059 Konsolowe 'Bemani’
060 Dreamcast Lives 4ever
061 Czy ulegniesz N5

062 Pocket
062 PlayStation Portable
064 Nintendo DS

066 Kącik sportowy
068 Kącik bijatyk
070 Kącik wyścigowy
072 Kącik RPG
074 Listy
080 Region DVD – 24 godziny / Ostatni samuraj / Rzeka tajemnic
081 Prenumerata

Najlepiej ocenione gry: Full Spectrum Warrior (8+), SingStar (9-), Samurai Warriors (8), Onimusha 3: Demon Siege (9-)
Najsłabiej ocenione gry: numer bez bardzo złych gier